Jorden

Forskere opdager boble omkring Jorden

I rummet fyger elektrisk ladede partikler rundt. Men forskere har opdaget, at Jorden er beskyttet af et skjold af menneskeskabte radiobølger.

4. januar 2018 af Antje Gerd Poulsen

Astrofysikere fra NASA har opdaget, at Jorden ligger i en beskyttende boble, og at den kan skærme os mod stråling i dagene efter en solstorm.

Boblen blev observeret i 2014, men først nu viser data fra NASA's to Van Allen-sonder, at boblen er menneskeskabt.

Dræber-elektroner smadrer elektronik

Rumfartøjer, satellitter og rumsonder i kredsløb om Jorden bliver beskyttet mod stråling af Jordens magnetfelt.

Men ved særligt intenst rumvejr kan såkaldte dræber-elektroner få så meget fart på, at de trænger gennem magnetfeltet og ødelægger apparaternes elektronik.

Det sker for eksempel efter solstorme, hvor partikler fra eksplosioner på Solen spredes i rummet med voldsom kraft.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Skjoldet dannes af radiobølger fra Jorden, lavfrekvente radiosignaler, VLF, som bruges til kommunikation fra land til ubåde dybt i havet.

Men de spreder sig altså også til rummet, og når de møder dræber-elektroner, påvirker de partiklernes bevægelse.

Nu vil forskere afprøve, om radiobølgerne kan bruges af satellitter som et våben mod stråling fra rummet.

Boble skubber til strålingsbælter

Radiobølger fra Jorden holder energirige partikler fra rummet på behørig afstand. På den måde beskytter bølgerne også rumtrafik i lavt kredsløb om Jorden.

Partikler fra rummet er ordnet i cirkler

Energirige partikler fra rummet fastholdes af Jordens magnetfelt i to donutformede strålingsbælter om Jorden, Van Allen-bælterne. De kan udvide sig og nærme sig Jorden, men boblen om kloden ser ud til at holde dem på afstand.

Gå ikke glip af århundredets Måneformørkelse

Når Månen glider ind i Jordens skygge den 27. juli og bliver blodrød, kan du opleve den længste totale måneformørkelse i det 21. århundrede. Og lige nu har du mulighed for at opleve årets astronomiske begivenhed fra første parket sammen med Illustreret Videnskab.

Vi har lige nu det perfekte tilbud til dig, der vil helt tæt på blodmånen. Du får:

• En kraftig håndkikkert – så du kan komme helt tæt på Månens kratere.
  • Din guide til Månen – et digitalt særnummer, som går tæt på vores naturlige satellit.
  • Din guide til Stjernehimlen – så ved du, hvor du skal pege kikkerten hen resten af året.
  • To numre af Illustreret Videnskab – så du ved, præcis hvad du kigger på.

Indløs dit tilbud her