Forstå mørkt stof på 6 minutter

Mørkt stof er universets store gåde. Efter 100 års søgen har forskerne endnu ikke set stoffet – til trods for at de kan måle dets eksistens. Vi tager dig med bag om universets skjulte fænomen.

Universet består ikke kun af stjerner, planeter og galakser. Det rummer også en mystisk medspiller, nemlig mørkt stof.

Mystikken består i, at vi ved, mørkt stof findes – det kan vi måle – men vi ved fortsat ikke, hvad det består af, da ingen har set det.

Forskningsverdenen har ihærdigt ledt efter svaret i næsten 100 år – foreløbig uden resultat.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Mørkt stof i tal

Astronomerne er i fuld gang med at undersøge det mørke stof, hvis samlede masse vejer så lidt som ét enkelt nanogram.

Udforskningen

I 2012 beviste den gigantiske partikelaccelerator Large Hadron Collider (LHC) eksistensen af elementærpartiklen higgsboson, som før opdagelsen blot var en matematisk teori.

Nu planlægger det europæiske laboratorium for kerne- og partikelfysik, CERN, at udvikle en ny – og langt større – partikelaccelerator ved navn Future Circular Collider (FCC), som skal bevise eksistensen af mørkt stof.

Den nye accelerator vil have en omkreds på 100 kilometer. Til sammenligning er LHC blot 27 kilometer. Formålet med den enorme FCC er at smadre protoner sammen med syv gange større kraft end LHC.

En 100 kilometer lang tunnel skal frembringe mørkt stof ved at få to protoner til at kollidere.

© A. Pantelia/cern

Den foreløbige teori siger nemlig, at mørkt stofs bestanddele er supertunge partikler, som kræver en enorm kraft at smadre sammen og skabe de kollisioner, der forhåbentlig vil give videnskabens verden et glimt af det mystiske mørke stof.

Foreløbig lyder planen, at Future Circular Collider står klar i 2035 – til en pris på 185 milliarder kroner.

Milepæle

I 1933 blev den første teori om mørkt stof født. Siden da har teleskoper og partikeldektorer blandt andet afsløret mange hemmeligheder om det fysiske fænomen.

1933: Galaksehob føder teorien om mørkt stof

Astrofysikeren Fritz Zwicky opdager, at de synlige objekters masse i galaksehoben Coma ikke burde holde dem samlet. Noget andet må være på spil.