© NASA

Eksplosioner skyder stjerner ud af Mælkevejen

Galaksens hurtigste stjerner stammer fra helt specielle ­su­per­no­va­eks­plo­sioner, og nu vil astronomerne bruge dem til at lave præcise beregninger af universets udvidelse.

26. september 2018 af Redaktionen

Det europæiske rumagenturs Gaiateleskop har leveret det hidtil mest detaljerede billede af Mælkevejen, hvor 1,7 mia. stjerner lyser op. Og af de stjerner har teleskopet kortlagt de præcise bevægelser for 1,3 mia. af dem.

Et forskerhold fra University of California i USA har kastet sig over de store mængder data med særligt fokus på én type stjerner: hvide dværge, som bevæger sig med over 1000 km/s.

Stjerner suger stof fra deres partner

Når en mindre stjerne som fx Solen løber tør for brændstof, skrumper den ind og bliver til en hvid dværg.

Hvide dværge findes ofte i par, og hvis en ensom af dem har meget fart på, kan den have haft en fortid som den ene halvdel af et stjerne­par.

Ifølge astronomernes ­teorier vil den ene af to hvide ­dværge på et tidspunkt begynde at suge stof til sig fra sin makker.

Supernova skyder makkeren afsted

Når den er tung nok, vil den kollapse og eksplodere som en såkaldt Ia-supernova, og dens makker vil blive skudt afsted med høj fart. Næsten alle Ia-supernovaer har samme lysstyrke, og derfor kan de bruges til afstandsmåling i universet.

Hvis astronomerne får mere viden om dem, kan de beregne universets størrelse, og hvor hurtigt det udvider sig, mere præcist end nu.

Eksplosion sender stjerne på flugt

Når en hvid dværg kollapser i en såkaldt supernova, sender den voldsomme eksplosion stjernens makker mod galaksens grænser.

1: To hvide dværgstjerner kredser tættere og tættere og hurtigere og hurtigere om hinanden. De er rester af et dobbeltstjernesystem og er bundet til hinanden af tyngdekraften.

© NASA/ESA

2: Den ene stjerne suger mere og mere stof til sig fra sin makker og bliver gradvist større og tungere.

© NASA/ESA

3: Massen når et kritisk punkt, og stjernen, der har suget stof til sig, kollapser og eksploderer som en såkaldt Ia-supernova.

© NASA/ESA

4: Eksplosionen skyder den anden hvide dværg afsted med en fart på flere tusind km/s – nok til, at stjernen kan slippe fri af Mælkevejen.

© NASA/ESA

Hvide dværge slår alle fartrekorder

Det amerikanske forskerhold fandt tre hvide dværge, som passer til teorien. Den hurtigste af dem rejser gennem ­galaksen­ med 2400 km/s – så hurtigt, at den på et tidspunkt vil forlade vores galakse, fordi dens fart overstiger Mælke­vejens undvigelseshastighed, som er 1000 km/s.

Ved hjælp af stjernernes retning og hastighed fulgte ­forskerne dem 100.000 år tilbage i tiden, og det viste sig, at et af sporene ledte tilbage til resterne af en supernovaeksplosion. Det tolker astronomerne som bevis på, at deres teori holder.

Se ud i Universet

Hvis du har fået blod på tanden og selv vil give dig i kast med stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.