Den Lille Magellanske Sky
© ESO
Universet - Galakser

Gigantisk billede bringer dig helt ind i stjernernes vuggestue

Astronomer har taget et enormt billede af en dværggalakse, som er spækket med unge stjerner. Billedet er så stort, at du kan zoome helt ind på de enkelte stjerner.

Med det blotte øje ligner den en lille sky på den sydlige nattehimmel. Men virkeligheden er en anden – den Lille Magellanske Sky (SMC) er en dværggalakse med flere hundrede millioner af stjerner.

Og nu kan du komme helt tæt på stjernerne.

Et ambitiøst forskningsprojekt hartaget et billede af galaksen på svimlende 1,6 gigapixel – nok til at du kan zoome ind på de enkelte stjerner.

Rumstøv var i vejen

Hidtil har det været utroligt svært for astronomerne at observere SMC, fordi området, den befinder sig, er fyldt med rumstøv.

Men ved hjælp af VISTA-teleskopet i Chile, er det lykkedes astronomerne at se gennem støvet og tage det spektakulære billede. VISTA har kigget gennem støvet ved at fokusere på det infrarøde lys, galaksen udsender.

Billedet er led i et større forskningsprojekt, hvor både SMC og nabogalaksen den Store Magellanske Sky skal kortlægges, og stjernerne i galakserne skal aldersbestemmes.

Stjernernes vuggestue

SMC er særligt spændende for forskerne, fordi den bugner af unge stjerner, og fordi der løbende opstår nye stjerner i dværggalaksen, som befinder sig ca. 200.000 lysår fra Solen.

Astronomerne mener, SMC engang har været en spiralgalakse ligesom Mælkevejen. Men de nærliggende og større galakser har trukket stjerner fra den, så den i dag står tilbage som en deform dværg.