Kvasarer består af glohed gas inde omkring galaksernes centrum. Gasserne er billioner af grader varmt, hvilket gør kvasarer til nogle af universets kraftigste lysende objekter.

© NASA/ESA
Universet - Galakser

Tyngdekraft skaber firdobbelt kvasar

Lyset fra den fjerne kvasar HEO435-1223 bliver afbøjet af en galakse, der ligger mellem Jorden og kvasaren. Det kraftige lys fra kvasaren tager fire veje rundt og skaber illusionen af en firdobbelt kvasar.

De fire hvidt lysende prikker midt i billedet stammer fra samme kvasar, hvis lys afbøjes af galaksen i midten.

En kvasar opstår, når et enormt sort hul i midten af en galakse sluger stof.

På vej ned i det sorte hul bliver stoffet varmet op til flere billioner grader og lyser voldsomt op.

Lyset fra den fjerne kvasar HE0435-1223 tager fire forskellige veje rundt om en stor galakse, der er tættere på Jorden end kvasaren.

© NASA/ESA

Galaksen ses i midten af de fire kvasarer.

Galaksen fungerer som en såkaldt gravitationel linse, som Einstein forudsagde i relativitetsteorien.

Astrofysikere bruger lys fra kvasaren til at måle universets udvidelseshastighed.