Mælkevejens liv er forlænget med 600 millioner år

Vores galakse slutter sit selvstændige liv, når den støder sammen med sin store nabo, Andromedagalaksen – men det sker meget senere, end astronomerne troede.

Mælkevejen og Andromedagalaksen nærmer sig hinanden, og på et tidspunkt vil det ende med, at de smelter sammen til en ny kæmpemæssig galakse, som bliver kaldt for Milkomeda.

Det har astronomerne forudsagt gennem de sidste syv år, men nye observationer viser, at det sker langt senere, end de indtil nu har regnet med.

Hidtil har de troet, at sammensmeltningen vil ske senest om ca. 3,9 milliarder år, men de nye beregninger viser, at det først sker 600 millioner år senere – altså om 4,5 milliarder år.

Forskere har kortlagt en milliard stjerner

Forskere fra Space Telescope Science Institute i USA er nået frem til det nye resultat ved at undersøge målinger foretaget af satellitten Gaia, som har kortlagt de præcise positioner og bevægelser af en milliard stjerner i Mælkevejen.

Samtidig har Gaia også foretaget målinger af stjerner i vores nabogalakser, blandt andet Andromeda og Trekantgalaksen.

Ved hjælp af disse målinger har forskerne kunnet se selve galaksernes bevægelser og ud fra dem lavet en ny model for deres kurs.

Mælkevejen og Andromedagalaksen vil kollidere om 4,5 mia år.

Om 4,5 mia. år vil Mælkevejen kollidere med Andromedagalaksen, viser ny forskning.