Mælkevejens tvilling troner øverst på himlen

STJERNEGUIDE: Spiralgalakser er kun ganske sjældent synlige uden store teleskoper. Men i marts har du mulighed for at se Mælkevejens tvilling, der vil fylde lige så meget på himlen som Månen.

NASA/ESA/Hubble Heritage

Om Messier 81

Galaksen Messier 81 ligner til forveksling vores egen galakse, Mælkevejen.

Ligesom Mælkevejen er Messier 81 en spiralgalakse med flere hundrede milliarder stjerner og en diameter på omkring 100.000 lysår, og ligheden stopper ikke dér.

Akkurat som i Mælkevejen udledes der store mængder infrarød stråling i Messier 81’s såkaldte spiralarme. Strålingen stammer fra unge stjerner, der opvarmer rumstøv i galaksens yderkant.

Sammenstød danner spiralarme

Gigantiske roterende skyer af stjerner, støv og gas kolliderer med hinanden og danner spiralformede galakser.

Messier 81 er den største galakse i den såkaldte M81-galaksegruppe, som i alt indeholder 34 galakser. Den store galakse kan ses tydeligere fra Jorden end nogen an­den galakse uden for vores egen lokale galaksegruppe.

Messier 81 befinder sig 11,6 millioner lysår fra Jorden i stjernebilledet Ursa Major, også kaldet Store Bjørn.

Galaksen fylder næsten lige så meget på nattehimlen som Månen, men på grund af afstanden er lyset så svagt, at du bliver nødt til at bruge en kikkert.

Her vil Messier 81 vise sig som en lyskugle. Ønsker du at se galaksens detaljer, skal du bruge et teleskop, som blandt andet vil afsløre Messier 81’s lysende kerne.

Spiralarmene til Messier 81 er tydelige gjennom et teleskop, men du kan også se galaksen med en vanlig kikkert. Du finner den like ved senit – altså rett over deg – og litt vest for stjernebildet Karlsvognen.