Her kan man ikke gemme billedtekster. Det virker ikke...ser ud til at virke, men virker ikke...virker 10% af gangene. Og det er KRITISK ift. at oversætterne kan oversætte billedtekster direkte fra artiklernes backend.

© ESA/NASA
Universet - Galakser

Nu kortlægger astronomerne Mælkevejens hvide pletter

Gaia-teleskopet har leveret det hidtil mest detaljerede kort over Mælkevejen. De nye opdagelser kaster lys over Universets mystiske mørke stof og hjælper med at udpege, hvor vi fremover skal søge efter fremmede civilisationer.

Gaias observationer af dværggalakser, planetløse kuglehobe og stjernestrømme gør forskerne klogere på mængden af mørkt stof i galaksen.

De afslører også, at Mælkevejen sandsynligvis stjæler stjerner fra forbipasserende galakser.

Familieportrætter afslører Mælkevejens opbygning

Mælkevejen kan opdeles i tre overordnede elementer: en tynd skive, en tyk skive og en kugleformet sky, haloen.

Gaias nye målinger af stjernernes lysstyrke og bevægelser, har gjort astronomerne i stand til at kategorisere fire millioner stjerner efter deres masse, alder og kemi.

1. Den tynde skive er galaksens **kravlegård**

Den tynde skive, der ligger centralt i galaksen, har mange store, unge og varme stjerner. Det afslører, at der fortsat dannes nye stjerner i stort tal i kernen af Mælkevejen.

2. Den tykke skive**mangler materiale **til nye stjerner

I modsætningen til den tynde skive er den omkringliggende tykke skive tyndt befolket. Det afslører, at her er der ikke ret meget materiale til at bygge nye, store stjernes af.

3. Haloen indeholder to familier af stjerner

For første gang har forskerne påvist, at stjernerne i haloens hovedserie består af to familier. Hvorfor ved man ikke, men et gæt lyder på, at den ene familie er adopteret af Mælkevejen efter en kollision med en anden galakse.