Se fjern galakse med det blotte øje

STJERNEGUIDE: 2,7 millioner lysår – så stor er afstanden til Trekantgalaksen, som du kan se i december. Særligt i starten af måneden har du gode muligheder for at opleve den enorme stjernehob.

Robert Gendler/Subaru Telescope

Om galaksen

I december har du udsyn til den tredjestørste galakse, Trekantgalaksen, i vores lokale galaksegruppe.

Galaksen, der har fået sit navn, fordi den ligger i stjernebilledet Trekanten, er den fjerneste af de tre galakser, der er potentielt synlige fra vores nordlige breddegrader uden brug af teleskop.

Galaksen, som befinder sig cirka 2,7 millioner lysår fra Jorden, består af cirka 40 milliarder stjerner og er 60.000 lysår i diameter.

Til sammenligning rummer Mælkevejen omkring 250 milliarder stjerner og er 100.000 lysår i diameter.

I Trekantgalaksens spiralarme findes enorme gasskyer af brint, hvor der dannes store stjerner, som lever ret kort og er omkring 40.000 stjernedannelse, der primært foregår i spiralarmene, er væsentligt højere i Trekantgalaksen end i vores lokale gruppes største medlem, Andromeda.

Tre galakser dominerer nabolaget

Den Lokale Galaksegruppe huser mere end 50 galakser, men er domineret af tre store galakser.

• Mælkevejen

Mælkevejen indeholder omkring 250 milliarder stjerner og er 100.000 lysår i diameter. Det gør den til den næststørste galakse i gruppen.

• Trekantsgalaksen

Trekantgalaksen er den tredjestørste galakse i gruppen og ligger omkring 2,7 millioner lysår væk. Under optimale forhold er den akkurat synlig.

• Andromedagalaksen

Andromedagalaksen rummer cirka en billion stjerner og er den største galakse. Den ligger cirka 2,5 millioner lysår væk.

Galaksen er i øvrigt forbundet til Andromeda med tynde strukturer af brintgas og stjerner, formentlig fordi de to galakser bevægede sig tæt forbi hinanden for 2-8 milliarder år siden.

De to kredser stadig om hinanden og vil sandsynligvis nærme sig hinanden igen. Astronomer forventer faktisk, at Den Lokale Gruppes tre store galakser giver efter for den fælles tiltrækning om måske fire milliarder år.

Her vil Andromeda og Mælkevejen formentlig fusionere, mens Trekantgalaksen først kredser rundt om den nye storgalakse, inden den til sidst fusionerer med den eller kastes ud af Den Lokale Gruppe.

STJERNEGUIDE

SÅDAN GØR DU

Tag kompas og kikkert med ud i haven og find en gigantisk galakse.

• HVOR OG HVORNÅR?

Trekantgalaksen kan ses med det blotte øje, men det kræver mørke observationsforhold. I starten af december, hvor Månen kun lyser svagt, ses den mod sydvest ved 22-tiden, ca. 60 grader over horisonten.

• SYNLIGHED?

Er observationsforholdene for ringe, kan du bruge et teleskop. Alle teleskoper – også de små – kan vise Trekantgalaksen.

• FOTOMULIGHED?

Vil du fotografere galaksen, kan du øge billedkvaliteten og detaljerigdommen ved at tage en serie ens eksponerede billeder gennem teleskopet og efterfølgende samle billederne.