Tusinder af galakser vrimler frem på himlen

STJERNEGUIDE: Hvis du bevæger dig ud i mørket med det rette udstyr, åbenbarer mere end 2000 spektakulære galakser sig på nattehimlen.

CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

OM VIRGOHOBEN

Stjernebilledet Jomfruen står nu højt på himlen, og det giver dig mulighed for at opleve en endeløs række af galakser på nattehimlen.

I stjernebilledet gemmer Virgohoben sig: en galaksehob med op mod 2000 galakser.

Galakserne er ikke synlige med det blotte øje, men under de rette forhold kan du se dem med en almindelig håndkikkert og endnu bedre med et lille teleskop.

Ved første øjekast ligner galakserne svagt lysende stjerner, men hvis du kigger efter i et teleskop, kan du fornemme, at de både er runde, elliptiske og irregulære.

Deres svage lys skyldes, at du kigger på det samlede lys fra milliarder af fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lysstærke i Mælkevejen, du normalt ser.

Du finder en række af Virgohobens mest lysstærke galakser såsom Messier 86 og 87 lidt over den højre del af Jomfruen – mellem stjernebilledets to “arme”, som udgør den mytologiske jomfrus hoved og ene hånd.

Både Mælkevejen og Virgohoben (rød plet) ligger i superhoben Laniakea.