Tusinder af galakser vrimler frem på himlen

Ved første øjekast ligner det blot en gruppe af stjerner, men i virkeligheden er det en samling af næsten 2000 galakser. Netop nu er Virgohoben, en af de nærmeste galaksehobe, synlig på nattehimlen. Det er på trods af, at den befinder sig mere end 65 millioner lysår fra Jorden.

OM VIRGOHOBEN

Stjernebilledet Jomfruen står i øjeblikket højt på himlen, og det giver dig mulighed for at opleve en endeløs række af galakser på nattehimlen.

I stjernebilledet gemmer Virgohoben sig: en galaksehob med op mod 2000 galakser.

Galakserne er ikke synlige med det blotte øje, men under de rette forhold kan du se dem med en almindelig håndkikkert og endnu bedre med et lille teleskop.

Ved første øjekast ligner galakserne svagt lysende stjerner, men hvis du kigger efter i et teleskop, kan du fornemme, at de både er runde, elliptiske og irregulære.

Det lys, du ser, er det samlede lys fra milliarder af stjerner.

Både Mælkevejen og Virgohoben (rød plet) ligger i superhoben Laniakea.

© MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Deres svage lys skyldes, at du kigger på fjerne stjerner i andre galakser i stedet for de lysstærke stjerner i Mælkevejen, du normalt ser.

Du finder en række af Virgohobens lysstærkeste galakser såsom Messier 86 og 87 lidt over den højre del af Jomfruen – mellem stjernebilledets to “arme”, som udgør den mytologiske jomfrus hoved og ene hånd.

Selve Virgohoben befinder sig omkring 65 millioner lysår fra Jorden.

Bag om fænomenet: Superhob har galakser i tusindvis

/ 3

Fornaxhoben

Fornaxhoben er den næststørste i superhoben og indeholder 58 galakser.

Den Lokale Gruppe

Den Lokale Gruppe er Mælkevejens galaksehob.

Virgohoben

Virgohoben består af op mod 2000 galakser og er over 65 millioner lysår fra Jorden.