Ørnetågen

Ørnetågens søjler – her fotograferet af Hubbleteleskopet – er kun en lille del af den enorme tåge.

© NASA, JEFF HESTER, AND PAUL SCOWEN (ARIZONA STATE UNIVERSIT

Gigantisk tåge skaber nye stjerner

Utallige kosmiske kæmper begyndte deres liv som små klumper af støv og gas i Ørnetågens enorme søjler. Men den farverige tåge eksisterer muligvis ikke længere. Nogle forskere mener, at den gik under for 6000 år siden – men lyset fra katastrofen er ikke nået frem til os endnu.

6. september 2018 af Jesper Grønne

Enorme søjler af gas og støv – næsten 50 billioner kilometer høje.

Ørnetågen i stjernebilledet Slangen er fødested for stjerner i hobetal – og ligner formentlig det sted, hvor vores eget solsystem blev dannet for 4,567 milliarder år siden.

Ørnetågens tætte søjler består især af brint og kvælstof – på Hubble­teleskopets enestående billede af tågen træder disse grundstoffer frem i grønne farver.

Billedets blå farver  repræsenterer ilt, mens røde farver repræsenterer svovl.

Ørnetågen er måske forsvundet

Søjlerne er badet i skarpt ultraviolet lys fra klynger af unge stjerner, der befinder sig et  stykke væk.

Den ultraviolette stråling og stjernevinde fra de unge stjerner eroderer langsomt de store søjler. Forskerne diskuterer nu, om Ørnetågens søjler stadig eksisterer.

Vi ved det først om tusind år

Tågen er 7000 lysår væk, så vi kan kun se, hvordan den så ud for 7000 år siden.

En enorm sky af støv tæt ved tågen er muligvis en chokbølge fra en supernova, som kan have ramt søjlerne for 6000 år siden.

Chokbølgen destruerede muligvis søjlerne, men ikke nødvendigvis. Uanset hvad, kan kollisionen først ses fra Jorden om 1000 år, når lyset fra den når frem til os.

Stjernetåge

Ørnetågens søjler befinder sig midt i tågen.