ESO/M. Kornmesser
exoplanet stjerne illustration

Her er den letteste exoplanet til dato

Et af verdens mest avancerede teleskoper har fundet og dannet billeder af ny exoplanet i ungt solsystem.

Exoplaneter er planeter, der kredser omkring andre stjerner end Solen. En ting er at finde disse planeter, noget helt andet er at få taget billeder af dem.

Selvom den f√łrste exoplanet blev spottet i 1995, s√• blev det f√łrste infrar√łde billede af en exoplanet f√łrst taget i september 2022 af James Webb-rumteleskopet.

Fordi exoplaneterne ofte forsvinder i det kraftige lys fra deres stjerne, så kan teleskoper have svært ved at afbilde dem.

Nu er det lykkedes det jordbaserede teleskop, Very Large Telescope i Chile, at danne to billeder af en ny og endnu navnl√łs exoplanet i et fjernt solsystem.

Exoplanet gemt i lys

Planeten kredser omkring stjernen AF Leporis, der befinder sig godt 87,5 lys√•r fra Jorden i stjernebilledet Haren ‚Äď ogs√• kendt som Lepus.

Det er to hold af astronomer tilknyttet ESO (European Southern Observatory), der har opdaget den nye exoplanet.

Deres observationer er udgivet i to artikler i tidsskriftet Astronomy and Astrophysics, som kan læses her og her.

Gennem længere tid har de to hold luret på data fra AF Leporis indsamlet af de to rumteleskoper Hipparcos og Gaia, som er i gang med at kortlægge positioner og baner for stjerner på himlen.

Astronomerne observerede nogle m√¶rkelige √¶ndringer i stjernens kredsl√łb, hvilket kunne tyde p√•, at der kunne befinde sig en stor planet i kredsl√łb om AF Leporis.

"Planeter markerer et gravitationstræk på deres værtsstjerner og forstyrrer deres bane på himlen," skriver ESO i en pressemeddelelse.

ecoplanet vlt

Den lille lysende plet i venstre side af de to billeder er den nye exoplanet, der er godt fire gange s√• stor som vores solsystems st√łrste planet Jupiter. Stjernen i midten er planetens sol kaldet AF Leporis. Billederne er taget af Very Large Telescope ved hj√¶lpe af infrar√łdt lys, og med et s√¶rligt filter kaldet en koronagraf.

© ESO/Mesa, De Rosa et al.

"De to hold fandt ud af, at stjernen AF Leporis udviste s√•dan en forstyrret bane, et afsl√łrende tegn p√•, at en planet kunne gemme sig der."

Derfor valgte de at bruge ESO’s avancerede teleskop Very Large Telescope til at få taget et billede af planeten.

Skjult i ungt solsystem

Teleskopet har nemlig et såkaldt adaptivt optiksystem ved navn SPHERE, som kan ændre sit fokus for at kompensere for udefrakommende forstyrrelser.

Mere præcist kan det korrigere forvrængningen i opfangede signaler forårsaget af Jordens atmosfære.

SPHERE er derudover udstyret med en såkaldt koronagraf, som kan blokere for en stjernes intense lys og opfange svagere lysende objekter om stjernen.

Det var her, de fik taget de to billeder af den nye exoplanet, der viser sig at v√¶re fire til seks gange s√• massiv som vores solsystems st√łrste planet Jupiter, men samtidig den letteste exoplanet der endnu et spottet.

very large telescope

Very Large Telescope er blandt verdens mest avancerede teleskoper. Det befinder sig i Chile og best√•r af fire separate teleskoper, hver med et spejl p√• 8,2 meter i diameter. Tilsammen tager de billeder i ekstrem h√łj opl√łsning.