Black space

Hvorfor er rummet sort?

Det simple svar er, at rummet ikke har en atmosfære til at sprede lys. Men der er også et langt mere kompliceret bud.

Det lyder som et ret enkelt spørgsmål, men i virkeligheden er det ganske svært at svare på, hvorfor rummet er sort.

Man kan sige, der er to svar. Det simple er, at himlen ser sort ud fra rummet, fordi der ikke er nogen atmosfære til at sprede lyset. Jordens himmel ser blå ud, fordi sollyset spredes af luftens molekyler.

Det komplicerede svar hænger sammen med hele universets opbygning. Hvis universet både var uendeligt stort og uendeligt gammelt, så ville vi, ligegyldigt i hvilken retning vi kiggede, kunne se lyset fra uendeligt mange stjerner. Derfor skulle nattehimlen i virkeligheden være lys – faktisk skulle der komme så meget stråling fra det fjerne univers, at vi slet ikke kunne eksistere.

At himlen i virkeligheden er mørk, kaldes for Olbers’ paradoks. I dag mener forskerne, at løsningen på paradokset er, at det synlige univers hverken er uendeligt stort eller uendeligt gammelt. Universet blev skabt for omkring 13,7 milliarder år siden, og det betyder, at vi ikke kan se længere ud i rummet end 13,7 milliarder lysår, og det begrænser i høj grad antallet af synlige stjerner og deres lys.