5 missioner skal knække gåden om Venus

Astronomer har fundet gasarten fosfin i Venus' atmosfære, og spørgsmålet er nu: Bliver gasarten skabt af levende væsner på vores naboklode? Fem missioner rejser i de kommende år mod Venus for afsløre sandheden.

Efter det sensationelle fund af gasarten fosfin i Venus’ atmosfære melder tre spørgsmål sig:

• Stammer molekylerne fra en hidtil ukendt kemisk proces under planetens tætte skydække?
  • Eller er fosfinen skabt af en livsform på vores nærmeste naboklode?
  • Og er det i så fald det første bevis på liv udenfor Jorden?

Svaret skal findes i skyerne over den glohede planet og fem missioner til Venus er på vej i de kommende år:

DAVINCI dykker ned i Venus’ fortid

På den 63 minutter lange rejse gennem ned atmosfæren skal DAVINCI-sonden indsamle kemiske prøver.

© NASA/GSFC

NASA har ikke sendt en sonde til Venus i mere end 25 år, men nu står hele to missioner i kø: DAVINCI og VERITAS.

Førstnævnte sonde skal efter planen dale ned gennem atmosfæren og undervejs indsamle prøver. Lige inden landing skal den desuden tage billeder af overfladen.

Målet er at finde ud af, hvordan Venus gik fra at være en tempereret planet med flydende vand til et 460 grader varmt helvede for omkring 700 millioner år siden.

Opsendelse: 2021

Operatør: NASA

VERITAS kortlægger planeten

Hele Venus er dækket af tætte skyer, men ved hjælp af et særligt radar-system om bord på VERITAS-sonden vil NASA skabe et detaljeret kort over overfladen.

Sonden skal også medbringe et spectrometer som kan afsløre overfladens kemiske sammensætning, og sensorer skal måle på tyngdefeltet for at finde ud af, hvordan klodens indre er bygget op.

Det er endnu ikke endelig besluttet, om VERITAS skal sendes afsted, men hvis den får “go” kan forskerne lære nyt om de geologiske processer på vores naboplanet.

Opsendelse: 2026

Operatør: NASA

Shukrayaan-1 analyserer atmosfæren

Den indiske rumfartsorganisation ISRO er ved at forberede en mission til Venus, som har til formål at indsamle prøver og analysere kemien i planetens atmosfære.

Sonden Shukrayaan-1 skal efter planen i kredsløb om Venus om blot tre år, og med en lastevne på ca. 100 kg får den mulighed for at medbringe et bredt spektrum af instrumenter for både indiske og udenlandske forskere.

Opsendelse: 2023

Operatør: ISRO

EnVision zoomer ind på Venus’ overflade

Den europæiske rumfartsorganisation ESA har planer om at sende en sonde i kredsløb om Venus i fire år for at få god tid til at zoome helt ind på overfladen.

EnVision-sonde bliver i stand til at affotografere detaljer med en nøjagtighed helt ned til én centimeter. Det vil give forskerne et meget præcist billede af den vulkanske aktivitet på planeten, og gøre det muligt at se, hvordan atmosfæren påvirker overfladen under skydækket.

Det kan bruges til at lave en tidslinje over Venus’ historie.

Opsendelse: 2032

Operatør: ESA

Venera-D er to sonder i én

Venera

Russiske rumforskere har også planer om en Venus-mission. Sonden Venera-D skal efter planen medbringe et avanceret radar-system og analysere detaljer på overfladen mens den kredser om Venus i tre år.

Et landingsfartøj sendes også ned gennem skyerne, men nede på overfladen, hvor temperaturen er 640 grader og det regner med svovlsyre er landerens forventede levetid blot tre timer.

Missionen har to vinduer, som er særligt gunstige for affyring: èt i 2029 og et andet i 2031.

Opsendelse: 2029 eller 2031