Enceladus' gas- og isgejsere med sonden Cassini i en NASA-illustration

© NASA/JPL-Caltech / Illustration
Universet - Liv i rummet

Alle forudsætninger for liv fundet på Saturn-måne

NASA har offentliggjort fundet af brintmolekyler på Saturns lille havmåne Enceladus, og dermed er det første sted med alle tre primære forudsætninger for liv for første gang konstateret udenfor Jorden.

"Det her er det tætteste vi indtil nu har været på at identificere et sted med nogle af de ingredienser, et beboeligt miljø kræver."

Thomas Zurbuchen fra NASA, som netop har offentliggjort fund af brintmolekyler på Saturnsmåne, Enceladus, lægger ikke skjul på opdagelsens perspektiver.

Alle forudsætninger for liv

Med fundet af brintmolekyler i de gas- og isgejsere, der er på Enceladus, har den lille havmåne alle tre primære forudsætninger: flydende vand, en energikilde og de kemiske byggesten.

Brintmolekylerne, opsnappet af sonden Cassini, er det endelige bevis på, at der i havet under isen på Enceladus er en kilde til kemisk energi, som er nødvendig for at mikrober kan kombinere brint med kuldioxid og skabe metan, der er basis for liv som på Jorden.

"Bekræftelsen af, at den kemiske energi, som er nødvendig for livets opståen, findes i havet på en lille havmåne, er en vigtig milepæl i vores søgen efter beboelige planeter," siger Linda Spilker, Cassini-forsker ved NASA JPL.

Både i 2014 og 2016 har Hubble-teleskopet observeret samme gas- og isgejsere på Jupiters måne, Europa.