Antarktis, jordprøver

Antarktiske jordprøver er totalt sterile

Polarområdet er fuldstændig livløst. Det kan få betydning for udforskning af rummet.

N. Fierer

Mikroskopisk liv trives tilsyneladende overalt: på klodens højeste bjergtinder, i dybhavets iskolde mørke – endog på ydersiden af rumstationen ISS.

Derfor blev amerikanske forskere særdeles overraskede, da de analyserede jordprøver indsamlet ved Shackleton Glacier i Antarktis. Jordprøverne viste sig nemlig at være fuldstændig sterile.

Normalt finder mikrobiologer millioner af mikrober i blot ét gram jord hvor som helst på Jorden, men de antarktiske prøver indeholdt ikke en eneste organisme.

Forskerne havde udvalgt området, fordi det er barskt, og umiddelbart er forklaringen på resultatet ligetil: I den ekstreme kulde og tørke ved gletsjeren er grænsen for liv overskredet.

Men en anden forklaring er også mulig: At prøverne er sterile, beror på et tilfælde. Andre prøver taget lige ved siden af eller analyseret med mere præcise instrumenter kunne måske have påvist mikroskopisk liv.

Begge svarmuligheder understreger udfordringer ved at søge efter liv andre steder i universet. Hvis der selv på Jorden findes steder helt uden liv, er sandsynligheden for liv i rummet måske ringere end antaget.

Men omvendt viser forsøget, at det måske kræver meget grundigere undersøgelser end antaget at finde liv.