© NASA/JPL-Caltech
Universet - Liv i rummet

Forskere: Mystiske lysudsving kan være aliens

Stjernen KIC 8462852 sender endnu engang mystiske lysudsving i retning af Jorden. Og det får spekulationerne om intelligent liv til at blusse op på ny.

Et stort objekt kan endnu engang være fløjet ind forbi den gådefulde stjerne KIC 8462852.

Det er konklusionen fra en gruppe forskere ovenpå en række nye observationer, der viser, hvordan stjernens lys over den seneste måneds tid er blevet blokeret af et stort og uforklarligt objekt.

Teorier om intelligent liv

Det samme skete flere gange i perioden mellem 2011 og 2013, hvor Kepler-teleskopet observerede dyk i stjernens lysstyrke på op mod 20 procent.

Selv de største passager kan ikke medføre lysfald af den kaliber – hvis gaskæmpen Jupiter fx bevæger sig ind foran Solen, lyser vores stjerne kun én procent svagere. Og det fik forskerne til at spekulere i nye og kontroversielle teorier.

Én af teorierne var, at lysfaldene kunne skyldes gigantiske klynger af solkraftværker skabt af intelligent liv – såkaldte Dyson-sfærer.

Vil løse gåden

Og nu summer spekulationerne altså endnu engang på baggrund af et nyt fald i lysstyrken omkring den gådefulde stjerne i maj måned.

”Det er det første dyk, vi har set siden 2013, og det første, vi har fanget i realtid,” lyder det fra Jason Wright, der er astronom ved Pennsylvania State University til Sciencemag.org.

Han og kollegerne håber, at de i den kommende tid kan samle tilstrækkeligt data til langt om længe at finde svaret på, hvad der foregår omkring den mystiske stjerne 1300 lysår herfra.