Forskere skriver håndbog i kontakt med aliens

Ingen ved, om vi nogensinde hører fra rumvæsener, men hvis det sker, er én ting sikker: Vi aner ikke, hvad vi skal stille op. Nu vil forskere udarbejde en manual, der skridt for skridt fortæller, hvordan vi skal afkode beskeden – og om vi overhovedet bør svare på den.

Håndbog for aliens
© Shutterstock & Lotte Fredslund

Nattens stilhed hviler over Karoo-regionen i Sydafrika, men for MeerKAT-observatoriets 64 radioteleskoper støjer den mørke himmel. Med deres 13,5 m brede paraboler opfanger de et inferno af radiobølger fra Mælkevejens millioner af objekter.

Men pludselig skiller et enkelt radiosignal sig ud fra støjen. Det skifter frekvens i et mønster, astronomerne ikke er stødt på før, og efter at have gransket det nøje er de ikke i tvivl:

Signalet kan ikke være skabt naturligt – det må være udsendt fra en fremmed civilisation.

Den skelsættende begivenhed kan i princippet blive virkelighed i morgen, og forskere og verdensledere vil stå helt uforberedte.

Hvordan skal budskabet afkodes, og skal vi overhovedet svare på det? Sagen er, at ingen ved det. Der findes nemlig ingen håndbog at slå op i, hvis vi pludselig bliver kontaktet af E.T.

Teleskop i MeerKAT-observatoriet

MeerKAT-observatoriet i Sydafrika består af 64 radioteleskoper, der konstant lytter efter signaler fra en million stjerner i vores nærmeste nabolag i Mælkevejen.

© South African Radio Astronomy Observatory (SARAO)

Det vil et forskerhold fra University of St Andrews i Skotland nu råde bod på med projektet SETI Post-Detection Hub. I samarbejde med eksperter fra hele verden vil de skrive en manual, som skal klæde menneskeheden på til den første kontakt med intelligente rumvæsener.

Forskere skal spørge FN til råds

De såkaldte SETI-forskere, der beskæftiger sig med mulige udenjordiske intelligensvæsener, har i dag kun et enkelt dokument at holde sig til, hvis E.T. ringer.

I 1989 vedtog organisationen IAA – International Academy of Astronautics – en protokol med ni punkter, som blev opdateret og skåret ned til otte i 2010.

Protokollen siger ikke meget andet, end at undersøgelsen af mulige intelligente signaler skal følge de almindelige principper for god videnskabelig forskning, og at nyheden skal deles med offentligheden.

Opkaldet fra E.T. er til os alle

Ifølge de internationale retningslinjer, der blev vedtaget i 2010, tilhører et signal fra rumvæsener hele menneskeheden. Derfor skal opdagelsen offentliggøres, så snart den er videnskabeligt bekræftet.

Signal til computer

1. Forskere skal dele opdagelsen

Når et radioteleskop modtager et signal (orange), der skiller sig ud fra den øvrige radiostøj i rummet og har et mønster, der tyder på intelligens, skal forskerne dele dataene, så andre kan gennemgå dem og vurdere opdagelsen.

Signaler på computere

2. Signalet skal gentages

For at sikre, at signalet er ægte, skal det opfanges igen, helst af andre radioteleskoper. Desuden skal forskerne kunne udelukke, at signalet stammer fra menneskeskabte kilder eller naturlige objekter i rummet, fx pulsarer.

Opkald til jorden

3. Afsenderen skal lokaliseres

Hvis signalet også modtages af andre radioteleskoper rundtom på Jorden, kan forskerne lokalisere, præcis hvilket punkt på himlen det kommer fra – og dermed finde ud af, hvilket solsystem vi eventuelt skal sende et svar til.

Hvad der skal ske, når et signal er videnskabeligt bekræftet, siger protokollen ikke noget om. Den understreger blot, at ingen må svare på beskeden uden først at konsultere en bred international institution som fx FN.

Og det er slet ikke godt nok, mener forskerne bag projektet SETI Post-Detection Hub.

“Vi ved ikke, hvornår vi hører fra E.T., eller om vi nogensinde gør det. Men vi har ikke råd til at være dårligt forberedte – hverken videnskabeligt, socialt eller politisk,” siger John Elliott, der er koordinator af projektet.

SETI Post-Detection Hub vil være centrum i et netværk, der udvikler strategien for, hvordan vi skal reagere på et intelligent signal fra rummet.

John Elliott
© John Elliott/University of St Andrews

“Vi ved ikke, hvornår vi hører fra E.T., eller om vi nogensinde gør det. Men vi har ikke råd til at være dårligt forberedte.”

John Elliott, koordinator af SETI Post-Detection Hub

Hvor mange udenjordiske civilisationer der teoretisk set kunne finde på at kontakte os, er naturligvis uvist, og astronomernes gæt spænder fra nul til flere hundrede tusind.

Nogle forskere finder det sandsynligst, at vi aldrig vil høre fra rumvæsener, simpelthen fordi de ikke eksisterer.

Andre mener, at chancen for kontakt er væsentlig større. De argumenterer oftest ud fra den såkaldte Drakeligning, der blev opstillet af den amerikanske astrofysiker og SETI-forsker Frank Drake i 1961.

Drakes ligning indeholder syv faktorer, som ganget med hinanden angiver antallet af civilisationer i Mælkevejen, vi i teorien ville kunne komme i kontakt med.

Frank Drakes

Astrofysikeren Frank Drakes ligning gør det muligt at beregne, hvor mange rumcivilisationer vi kan komme i kontakt med. I ligningen indgår bl.a., hvor mange stjerner der dannes.