Venus topbillede
Universet - Liv i rummet

Forskere: Venus kan have været beboelig

Den er kendt under tilnavnet ’Jordens onde tvilling’ med sin barske atmosfære og sin glohede overflade. Men en gruppe forskere har nu fundet tegn på, at planeten Venus med stor sandsynlighed har været beboelig, på samme måde som Jorden er det i dag.

Ætsende svovlsyreregn, et atmosfærisk tryk, der kan knuse dine knogler og en overfladetemperatur på omkring 462 grader.

Venuslyder ikke ligefrem som en hyggelig destination i et charterkatalog, og planeten er da også kendt for at være et af de mest ufremkommelige punktnedslag i hele vores Solsystem.

Men går vi et par milliarder år tilbage i tiden, var Venus sandsynligvis en beboelig planet med milde temperaturer, lune vindstrøg og skvulpende havvand, som vi kender det på Jorden i dag.

Venus ligner Jorden

Det mener i hvert fald en gruppe forskere fra blandt andet Planetary Science Institute i Tucson.

Ved hjælp af en række nye computersimulerede klimamodeller, der hver især tager forbehold for forskellige faktorer - som dagslænge og solenergi - har de fundet frem til, at Venus sandsynligvis var beboelig indtil for tre milliarder år siden.

Og den opfattelse er forskerholdet ikke ene om. I årevis har forskere antydet, at planeten gemmer på en mere venligsindet fortid, da den blandt andet ligner Jorden i størrelse og består af stort set det samme klippemateriale.

Chance for liv

Og nu puster de nye simulationer endnu engang til spekulationerne om liv på planeten.

”Hvis modellerne passer, er der en chance for, at der udviklede sig liv på Venus,” lyder det fra Michael Way fra NASA Goddard Institute for Space Studies til Gizmodo.

Der er dog et forbehold: De nye klimamodeller tager nemlig udgangspunkt i, at Venus drejede med samme hastighed som i dag – og det mangler der stadig bevis for.