Hawking advarer
Universet - Liv i rummet

Hawking advarer: Drop kontakten til aliens

Superstjernen inden for astrofysik, Stephen Hawking, kommer med en kraftig advarsel: Drop al fremtidig kontakt med aliens. Han frygter, at de fremmede væsner vil invadere Jorden.

Han har viet hele sit liv til rummet. Først og fremmest til at forstå det, men også til at udforske det.

Senest har han kastet sig over projektet Breakthrough Listen, som skal scanne en million stjerner for tegn på liv.

Men hvis intelligent liv i rummet bliver fundet, er Stephen Hawking ikke i tvivl om, hvad vi skal stille op. Vi må for alt i verden ikke tage kontakt.

Ligesom Columbus' togter til Amerika

Udtalelsen falder i en ny dokumentarfilm, hvor astrofysikeren fortæller om sine favoritsteder i universet.

Hawking mener, at vi skal være utroligt påpasselige, fordi der er en risiko for, at den fremmede civilisation vil se os som svage, underlegne og lette at erobre.

”Hvis de gør det, vil de sandsynligvis ikke tillægge os mere værdi, end vi selv tillægger bakterier,” siger astrofysikeren.

Som eksempel bruger han Columbus’ ekspedition til Amerika. For de indfødte var det et første møde med en teknologisk overlegen civilisation, som gik mindre godt.

Vi råber: "Se her!"

Gennem de seneste 50 år har vi gentagne gange sendt beskeder ud i rummet om, hvor vi befinder os, og hvem vi er.

Om bord på Voyager 1 – det menneskeskabte objekt, som er længst væk – er en LP i guld, med motiver, der beskriver hvem vi er, og hvor vi befinder os i universet.

"Hvis de kan tyde vores signaler og finde frem til os, er de sandsynligvis milliarder af år mere avancerede end os," forklarer han.

Trods advarslen fortsætter Stephen Hawking jagten på det fremmede liv. Han vil dog holde sig til at observere.