Rumteleskoper indsamler store mængder data under deres årelange missioner, som skal afsløre ukendte kloder med mulighed for liv.

Universet - Liv i rummet

Hjælp forskere med jagten på liv i rummet

Forskere har lagt data fra planetjagende rumteleskoper ud til offentligheden i håbet om, at ruminteressede privatpersoner vil hjælpe med at kigge den enorme stak billeder igennem – og måske opdage den første exoplanet med liv.

Er du – ligesom størstedelen af verdens astronomer – overbevist om, at Jorden umuligt kan være det eneste sted i universet, hvor liv er opstået? Og at det bare er et spørgsmål om tid, før vi finder liv derude?

Så er der godt nyt: du kan hjælpe med at fremskynde det store gennembrud ved at blive forskernes nye assistent i jagten på liv i rummet.

Borgere bliver forskere

Jobbet går ud på at lede efter beboelige exoplaneter i de data, som en lille hær af rumteleskoper bevæbnet med avancerede kameraer indsamler. Teleskoperne tager en enorm mængde billeder – alt for mange til, at forskere kan gennemgå dem alle.

Derfor er forskningsprojekter som Planet Hunters og NASA's Citizen Scientists oprettet, hvor såkaldte borgerforskere – helt almindelige, astronomiinteresserede personer – leder efter beboelige planeter gemt på teleskopernes billeder.

I Planet Hunters kigger borgerforskere på data fra Kepler-teleskopet for at spotte exoplaneter, som computerprogrammer har overset. Projektet er en succes: alene i 2016 fandt borgerforskere ti nye, oversete exoplaneter i Keplers data.

Snart begynder NASA's nye TESS-teleskop også at sende billeder til Jorden – og dem kan borgerforskere også finkæmme efter vigtige, nye fund.

Jobbet som borgerforsker er ulønnet – men belønningen kan muligvis komme, hvis du opdager den exoplanet, som viser sig at blive det første bekræftede sted i universet, hvor vi finder liv uden for Solsystemet.