Stjerner_KIC
Universet - Liv i rummet

Forskere har måske fundet intelligent liv

På jagten efter exoplaneter har Keplerteleskopet gjort et sensationelt fund, som kan vise sig at stamme fra intellligent liv.

1400 lysår væk har Keplerteleskopet fundet en mystisk stjerne. Rundt om stjernen kredser der nemlig objekter, der skygger for stjernens lys på en måde, som vi aldrig har set før. Fundet er så mystisk, at astronomer ikke udelukker, der er tale om fremmed og intelligent liv.

Observationer er mystiske

Når vi observerer stjerner langt væk, bliver deres lys en smule svagere, når en planet, der kredser om stjernen, skygger for lyset. Stjernens lys dæmpes dog kun ganske lidt. Fx lyser solen kun en procent svagere, når gaskæmpen Jupiter befinder sig foran den.

På den mystiske stjerne, som hedder KIC 8462852, bliver lyset dæmpet uregelmæssigt og op mod 22 procent.

Hverken planeter eller kometer

En forklaring på fænomenet kunne være, at stof, der senere skal blive til planeter kredser om stjernen. Men stjernen er gammel, og har derfor allerede har skabt sine planeter.

En anden forklaring kunne være, at anden stjerne har lagt vejen forbi KIC 8462852 med et hav af kometer på slæb. Kometerne er blevet opfanget af den mystiske stjernes tyngdefelt og skaber de lyssvage perioder.

Den forklaring er dog utroligt usandsynlig, fordi kometerne hurtigt vil blive opslugt af stjernen.

Svaret kan være intelligent liv

Derfor er forskere fra Pennsylvania State University nu nået til en tredje forklaring: At lysdæmpningerne skyldes enorme strukturer skabt af fremmed og intelligent liv – såkaldte Dyson-sfærer, som opsamler energi fra stjernen.

Næste mål for forskerholdet bag undersøgelsen er at undersøge stjernen nærmere ved hjælp af et radioteleskop. De vil undersøge stjernens lys for at se, hvad der skygger for den – og måske fange et radiosignal fra andet intelligent liv end os selv.

Intelligent liv på exoplaneter

Læs mere om hvordan forskerne finder og udforsker exoplaneter, der måske kan være hjemsted for intelligent liv i rummet.