Fermis paradoks

Det vrimler med stjerner i Universet. Derfor er det nærmest umuligt, at der ikke findes liv andre steder i rummet. Nu har et forskerhold et nyt bud på, hvorfor vi ikke har mødt andre civilisationer endnu.

© ESO/N. Bartmann/spaceengine.org
Universet - Liv i rummet

Ny teori: Derfor har vi ikke hørt fra aliens endnu

Vi har ikke set skyggen af et rumvæsen endnu, fordi de venter på koldere tider. Det mener et forskerhold, der har fundet en ny løsning på Fermis paradoks.

Hvor bliver de af? Det spørgsmål har undret astronomer i årevis.

I 1950 udbrød den italienske fysiker Enrico Fermi efter sigende de berømte ord, da han over en frokost med sine kollegaer diskuterede rumvæseners eksistens.

Spørgsmålet er blevet kendt som Fermis paradoks: På den ene side er det usandsynligt, at livet kun er opstået på Jorden, og på den anden side, har vi aldrig fundet beviser for, at rumvæsner eksisterer.

Rumvæsener har super-computere

Nu har et forskerhold fundet en ny løsning på det berømte problem: At rumvæsener findes derude, men at de venter på de helt rette betingelser til deres computer-drevne samfund.

Forfatterne bag det nye videnskabelige bud er tre forskere - én i neurovidenskab, én i kunstig intelligens og en professor i kosmologi. Og de baserer deres teori på to grundsten - ud fra en række observationer og fysiske beregninger.

1. Avancerede civilisationer er allerede er gået over til et liv drevet af maskiner og computere.

2. Computere arbejder og beregner langt hurtigere under kølige forhold.

Universet bliver koldere

På deres blog forklarer to af forskerne bag den nye såkaldte ”estivations-hypotese”, at intelligent liv i rummet lige nu forholder sig i en slags dvaletilstand, mens de venter på, at Universet køler ned til en temperatur, der er bedre for deres maskindrevne civilisation.

I udgivelsen argumenterer de for, at baggrunds-temperaturen vil falde i takt med, at Universet udvider sig.