Titan, Saturns største måne, er gemt under en tyk orange atmosfære og ligner en svævende appelsin.

© NASA
Universet - Liv i rummet

Saturns måne kan rumme alternativt liv

Forskere har fundet et stof, der egner sig til cellemembraner på Saturns måne, Titan. Det kan åbne op for muligheden for at finde alternative livsformer.

Det bedste bud på et sted i vores eget solsystem, der huser liv, er Saturnsmåne, Titan. Den har en tyk atmosfære og rummer både ilt, kuldioxid og vand, som er vigtige komponenter for liv på Jorden.

Billeder fra rumsonder viser, at Titan gemmer på søer og floder. De består dog ikke af vand, for med en gennemsnitstemperatur på -172 C, er alt vand blevet til is. I stedet er det flydende metan og ethan, der fylder søerne.

Det er forhold, som lipider (de molekyler der danner cellemembraner), absolut ikke kan lide, og derfor har forskerne tidligere afvist tanken om liv på Titan.

Kunstige cellemembraner

Men ved hjælp af nye målinger fra ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) i Chile, har NASA nu slået fast, at Titans atmosfære indeholder store mængder af molekylet vinyl cyanide.

Det er et molekyle, der ikke findes på Jorden, men som har egenskaberne til at danne cellemembraner til trods for krasbørstige forhold som på Titan.

De kan i teorien opstå og fungere i metan på samme måde, som jordens første liv opstod i vand.

I 2015 fremstillede forskere en computermodel af en kunstig celle, en azotonome, med cellemembraner af vinyl cyanide. I princippet kan der altså dannes celler på Titan, selvom de ikke ligner dem vi har på Jorden. En anden form for liv.

En anderledes slags liv

Uanset om der findes liv på Titan eller ej, giver indsigten i dens kemi forskerne en bedre forståelse af, hvordan liv opstår og om mulighederne for at finde alternative livsformer andre steder i Universet.