© NASA
Universet - Liv i rummet

To nye planeter kan huse liv

15 grader ved overfladen, og masser af vand. Nye beregninger viser, at nogle af exoplaneterne i Trappist-1-systemet kan huse liv.

Sidste år fandt NASA hele syv jordlignende planeter omkring stjernen Trappist-1.

Flere af dem ligger inden for den beboelige zone - altså i den rette afstand af deres stjerne til at kunne huse liv.

Og nu har et internationalt forskerhold vist, at seks af de syv planeter kan indeholde store mængder vand.

De har også udpeget to - Trappist-1d og -e - der har de bedste livsbetingelser, fordi planeternes omløb om stjernen giver dem en moderat overfladetemperatur.

Tæthed sladrer om vand

NASA's tidligere undersøgelser viste, at flere af planeterne i Trappist-1-systemet formentlig er klippeplaneter som Jorden - med mulighed for vand.

Derfor undersøgte forskerholdet planeternes densitet - tæthed - fordi det kan afsløre, hvor meget vand en klippeplanet indeholder.

Alle planeterne - med undtagelse af planet c - har en lav densitet, og forskerne mener derfor, at planeterne har en "betydelig mængde vand".

Kredsløb afslører varme

For at finde overfladetemperaturen skabte forskerne en matematisk model, som viser planeternes kredsløb om stjernen.

Ifølge modellen har de ovale omløb.

Det betyder, at tyngdekraften fra stjernen sammenpresser og strækker planeterne i omløbet, hvilket forårsager friktion i klodernes kerner.

Friktionen skaber så stor varme på planet b og c, at vand ikke bør kunne eksistere.

Kræfterne er dog ikke så voldsomme på d og e.

Forskerne mener, at overfladetemperaturen på planet d er 15 grader celcius - det samme som Jordens, mens den på planet e er som på Antarktis.