Mystisk objekt overrasker astronomer

Billeder fanget af rumsonden New Horizon afslører, at iskloden Ultima Thule har en langt fladere form, end astronomerne hidtil antog. Opdagelsen rejser flere spørgsmål, da forskerne aldrig tidligere har set en lignende form på et objekt, der kredser om Solen.

Southwest Research Institute/JHUAPL/NASA

Forskerne hos NASA er forbløffede over de billeder, rumsonden New Horizons har sendt hjem fra sit møde med objektet Ultima Thule.

Det gådefulde objekt i Kuiperbæltet har ikke den form, forskerne forventede. Da sonden nærmede sig Ultima Thule, så det ud til, at objektet var formet som en ­snemand – dvs. med en kuglerund “krop” og et kugle­rundt “hoved”.

Nu viser nærbilleder, som er taget i Solens modlys, at Ultima Thule er fladere end forventet.

Nytårsdag 2019 passerede successonden New Horizons iskloden Ultima Thule i Kuiper-bæltet i yderkanten af vores Solsystem og sendte til stor jubel billeder hjem af kometen.