Oumuamua i rummet

Her er teorierne om 'Oumuamua

Siden opdagelsen i 2017 har det cigarformede rumobjekt 'Oumuamua givet forskere hovedbrud. Nu kan nye teorier dog være med til at forklare 'Oumuamuas bizarre udseende og opførsel.

Hvad er 'Oumuamua?

'Oumuamua er et rumobjekt, der blev opdaget den 19. oktober 2017, da den canadiske astronom Robert Weryk havde vagt på vagt på teleskopet Pan-STARRS på Hawaii. Han troede først, at det blot var endnu en asteroide, men den lille lysplet opførte sig mærkeligt.

Objektet susede usædvanlig hurtigt hen over himlen og så ikke ud til at følge den samme elliptiske bane som andre objekter i Solsystemet. Robert Weryk havde kigget op på det rette udsnit af himlen på det helt rigtige tidspunkt og havde som det første menneske set et interstellart objekt, der hverken kredsede om Solen eller en anden stjerne.

Det mystiske rumobjekt blev officielt kaldt 1I/2017 U1, men har også fået navnet 'Oumuamua, som på hawaiiansk betyder 'spejder'.

Oumuamua set fra et teleskop

Den lille lysflekken med blå sirkel omkring viser ’Oumuamua sett fra ulike teleskoper. ’Oumuamua er omringet av svake stjerner som framstår sløret fordi teleskopene følger ’Oumuamuas bevegelse.

© ESO/K. Meech et al.

'Oumuamua var allerede på vej ud af vores Solsystem, da den blev opdaget - og beregninger af 'Oumuamuas bane viser, at den kom udefra Solsystemet og formentlig aldrig vil komme tilbage igen. Det skyldes blandt andet 'Oumuamuas ekstreme fart.

'Oumuamua suser nemlig gennem rummet med en fart på 300.000 km/t., hvilket betyder, at den ikke bliver 'fanget' af Solens tyngdekraft og heller ikke følger en ellipseformet bane rundt om vores stjerne. I stedet bliver 'Oumuamua slynget videre ud i rummet i en såkaldt hyperbolsk bane.

‘Oumuamuas hastighed betyder, at den ikke fanges i et kredsløb om Solen.

Farten gør ‘Oumuamua til gæst i Solsystemet

Mens asteroider og kometer i gennemsnit har en hastighed på 70.000 km/t, er ‘Oumuamua en sand fartdjævel med over 300.000 km/t.

Den høje hastighed betød, at den ikke var fanget i kredsløb om Solen, men fortsatte ud af Solsystemet igen efter at være blevet afbøjet af Solens tyngdekraft. Bortset fra måner bevæger alle andre objekter i Solsystemet sig i mere eller mindre ellipseformede baner om Solen.

Forskere troede i lang tid, at 'Oumuamua var en mærkværdig komet. Men efter flere observationer stod det klart, at 'Oumuamua ikke havde en komets karakteristiske koma.

Kometens koma er den kugle af fordampet is, der indkapsler kometen, når dens iskolde overflade opvarmes af Solen. Det er kometens koma vi ser, når vi spotter en komet fra Jorden.

På den baggrund blev det konkluderet, at 'Oumuamua måtte være en asteroide. Men 'Oumuamua begyndte pludselig at accelerere, da den kom tættere på vores Sol, og det er ikke normalt for en asteroide. Komet-teorien kom derfor på igen på bordet. Modsat asteroider kan kometer nemlig accelerere, når deres isede overflade fordamper. 'Oumuamuas manglende koma forblev dog stadig et mysterium.

Det samme gjaldt 'Oumuamuas form. Variationer i lysstyrke gennem tid antyder, at 'Oumuamua er aflang og omkring 10 gange så lang, som den er bred. Der er ikke tidligere observeret et himmellegeme med den slags proportioner, og 'Oumuamua er derfor på alle måder unik.

Oumuamua i rummet

Forskere mener, at Oumuamua har en karakteristisk cigarform, og at den er flere hundrede meter lang.