Exoplaneter

Rumteleskoper indsamler store mængder data under deres årelange missioner, som skal afsløre ukendte kloder med mulighed for liv.

Hjælp forskere med jagten på liv i rummet

Forskere har lagt data fra planetjagende rumteleskoper ud til offentligheden i håbet om, at ruminteressede privatpersoner vil hjælpe med at kigge den enorme stak billeder igennem – og måske opdage den første exoplanet med liv.

11. marts 2018 af Esben Schouboe

Er du – ligesom størstedelen af verdens astronomer – overbevist om, at Jorden umuligt kan være det eneste sted i universet, hvor liv er opstået? Og at det bare er et spørgsmål om tid, før vi finder liv derude?

Så er der godt nyt: du kan hjælpe med at fremskynde det store gennembrud ved at blive forskernes nye assistent i jagten på liv i rummet.

Borgere bliver forskere

Jobbet går ud på at lede efter beboelige exoplaneter i de data, som en lille hær af rumteleskoper bevæbnet med avancerede kameraer indsamler. Teleskoperne tager en enorm mængde billeder – alt for mange til, at forskere kan gennemgå dem alle.

Derfor er forskningsprojekter som Planet Hunters og NASA's Citizen Scientists oprettet, hvor såkaldte borgerforskere – helt almindelige, astronomiinteresserede personer – leder efter beboelige planeter gemt på teleskopernes billeder.

I Planet Hunters kigger borgerforskere på data fra Kepler-teleskopet for at spotte exoplaneter, som computerprogrammer har overset. Projektet er en succes: alene i 2016 fandt borgerforskere ti nye, oversete exoplaneter i Keplers data.

Snart begynder NASA's nye TESS-teleskop også at sende billeder til Jorden – og dem kan borgerforskere også finkæmme efter vigtige, nye fund.

Jobbet som borgerforsker er ulønnet – men belønningen kan muligvis komme, hvis du opdager den exoplanet, som viser sig at blive det første bekræftede sted i universet, hvor vi finder liv uden for Solsystemet.

Kom helt tæt på planeterne

Du kan selv skue millioner af lysår ud i rummet og bl.a. se vores nærmeste naboplaneter, Mars, Jupiter, Merkur og Venus. Med en håndkikkert kan du opleve Saturns spektakulære ringe og Jupiters Måne Europa, der måske rummer liv.

Lige nu kan du få fingrene i den ultimative startpakke til den spirende astronom. Du får:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.