Hvor hurtigt bevæger vi os i universet?

Selv om du sidder stille på en stol, er du i bevægelse. Jorden drejer om sig selv og farer rundt om Solen. Men Solen er også i bevægelse, og det er Mælkevejen også. Og det bringer din fart op på flere millioner km/t.

7. oktober 2018

Selv når vi sidder stille på en stol, deltager vi i mange bevægelser.

Først og fremmest følger vi Jordens rotation omkring sin egen akse. Hastigheden i denne bevægelse afhænger af, hvor på jordkloden vi befinder os.

Ved ækvator er rotationshastigheden 1670 km/t., mens den er noget lavere på vores breddegrader. Men vi følger også med Jorden rundt om Solen med en fart på 107.200 km/t.

Drøner også rundt i Mælkevejen

Dertil kommer, at hele Solsystemet bevæger sig rundt om Mælkevejens centrum med en omløbstid på 225 millioner år.

Da Solen befinder sig 27.000 lysår fra Mælkevejens centrum, er længden af dens bane 170.000 lysår.

Regner vi på tallene, finder vi, at Solsystemet bevæger sig rundt i galaksen med lidt mere end 800.000 km/t.

Mælkevejen er også i bevægelse

Bevægelselsen omkring Mælkevejens centrum er ikke den sidste. I vores lokale galaksehob bevæger Mælkevejen sig hen imod vores nabo Andromeda-galaksen med en fart på cirka 470.000 km/t., hvilket vil føre til et sammenstød mellem de to galakser om nogle få milliarder år.

Endvidere lader det til, at hele vores lokale hob af galakser tiltrækkes af en enorm superhob 150 millioner lysår borte.

Den har fået navnet The Great Attractor, den store tiltrækker. Vi farer mod denne superhob med en fart på cirka 2.200.000 km/t.

Endelig deltager vi alle i universets udvidelse, men her er der tale om en udvidelse af selve rummet, hvor alle galakser kommer bort fra hinanden. Der er ikke tale om bevægelse i almindelig forstand.

Oplev selv rummet – fra behørig afstand

Du behøver ikke en rumdragt hvis du vil kigge nærmere på Universet. Lige nu har vi det ultimative tilbud til dig, der vil opleve rummet fra din baghave:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.