Universet - Rumfart

Kan man lave kunstig tyngdekraft?

I science fiction-film bevæger besætningen sig altid rundt i rumskibet, som om der var den samme tyngdekraft om bord som her på Jorden. Er det, eller vil det en dag være muligt at skabe kunstig tyngdekraft om bord i et rumskib?

Kunstig tyngdekraft er ikke ren science fiction. Det er tværtimod en uadskillelig del af Einsteins almene relativitetsteori, der er den moderne fysiks bedste beskrivelse af gravitation. Einsteinforestiller sig en raket, der svæver frit i rummet. Om bord i raketten er en fysiker, der ligeledes svæver frit rundt i kabinen. Så slår man raketmotoren til, og raketten begynder at accelerere. Fysikeren vil nu opleve, at gulvet i kabinen kommer op imod ham og rammer ham, og hvis han ikke vidste bedre, ville han tro, at det var ham selv, der faldt ned på det. Rakettens acceleration skaber altså kunstig tyngdekraft. Hvis man vil opleve helt samme tyngdekraft som på Jorden, skal fartøjets hastighed forøges med 9,81 m/s hvert sekund, hvad der svarer til accelerationen for et legeme i frit fald på Jorden. En anden måde at skabe et kunstigt tyngdefelt på er at lade fx en rumstation rotere, sådan at centrifugalkraften presser astronauterne fast til fartøjets ydervægge. Denne form for kunstig tyngdekraft er dog meget forskellig fra den “ægte” vare, bl.a. falder ting ikke lodret ned, hvad der kan føre til uventede episoder, fx på toilettet.