Marsrover finder sjældent liv i knastør ørken

NASA's næste Mars-rover har formået at opspore DNA-spor dybt nede i Chiles ugæstfri Atacamaørken. Dermed er robotten klar til at rejse mod den røde planet i 2020.

NASA har nu gennemført et forsøg, der skal forberede dem på de næste marsmissioner, som skal søge efter spor af liv på den røde planet.

Allerede næste år sender NASA sin næste rover, Mars 2020, afsted, og når den sætter hjulene i marsstøvet i 2021, skal den hente boreprøver i op til to meters dybde og analysere dem for dna-molekyler.

Det samme skal ESA’s kommende rover, Rosalind Franklin, der er opkaldt efter videnskabskvinden, som var med til at afsløre dna-molekylets struktur.

Som en slags generalprøve gennemførte forskerne eksperimenter i Atacamaørkenen i Chile, som byder på forhold, der minder om miljøet på Mars.

Ørkenen er knastør, og i nogle regioner er der ikke faldet regn i flere hundrede år. Desuden er jorden meget saltholdig, og overfladen er udsat for høj uv-stråling fra Solen.

Forskerne sendte en rover ud i ørkenen, hvor dens opgave var at hente boreprøver ned til 80 centimeters dybde. Efterfølgende blev prøverne undersøgt for dna-spor, og selv i dette ugæstfri miljø var der hårdføre mikrober til stede.

NASA’s rover har fundet dna-spor i boreprøver fra Atacama­ørkenen, hvis sand minder meget om jorden på Mars.