Radioteleskop CHIME Canada

Mystisk radiosignal fra fjern galakse

Forskere i Canada har modtaget et radiosignal, der udsendte en lyd som en hurtig hjerterytme.

Normalt er radiosignaler fra rummet let genkendelige. De varer sj√¶ldent mere end nogle f√• milisekunder, nogle signaler bliver gentaget - og nogle gentages endda i et forudsigeligt m√łnster.

Men nu har astronomer ved CHIME-radioteleskopet i Canada opfanget et h√łjst us√¶dvanligt radiosignal. Signalet havde sin oprindelse i en fjern galakse, det varede 1000 gange l√¶ngere end typisk, og det havde en hjerterytme-lignende frekvens - bare hurtigere.

‚ÄúSignalet var h√łjst us√¶dvanligt. Signalet - navngivet FRB 20191221A - blev gentaget for hvert 0,2 sekunder. Og l√łd som boom, boom, boom,‚ÄĚ fort√¶ller Daniele Michilli, forsker ved MIT‚Äôs institut for astrofysik og rumforskning.

En sky af plasma

Astronomerne har imidlertid en teori om radiosignalets oprindelse. Det antages at komme fra enten en pulsar, en neutronstjerne, der udsender radiob√łlger fra magnetiske poler. Eller en magnetar, en neutronstjerne, der har et meget kraftigt magnetfelt.

P√• baggrund af n√¶rmere unders√łgelser af radiosignalet tyder det desuden p√•, at der omkring signalkilden er en skyformation af plasma.

Forskerne ved Chime-teleskopet håber at modtage flere radiosignaler i stil med FRB 20191221A. Det vil i så fald kunne hjælpe med til at fortælle mere om signalets oprindelse.

Mange objekter i universet - ogs√• for eksempel stjerner og sorte huller - udsender radiostr√•ling, som kan opfanges af radioteleskoper. Det skete f√łrste gang i 1931, hvor den amerikanske fysiker Karl Jansky opfangede radiostr√•ling fra M√¶lkevejen.