NASA har netop godkendt et projekt, der skal skubbe truende asteroider ud af deres bane.
© Shutterstock
Universet - Rumfart

NASA vil skubbe asteroide ud af kurs

Store asteroider vil i fremtiden have kurs direkte mod Jorden. Nu vil NASA smadre en rumsonde ind i én for at få den til at ændre kurs.

Hvis en asteroide på flere hundrede kilometer hamrer ned i Jorden, er vi prisgivet. Derfor leder NASA efter den perfekte metode til at verfe de gigantiske rumsten væk.

Nu har de godkendt et projekt, der skal skubbe asteroider ud af kurs.

Den 23. juni godkendte NASA den første mission, der skal afprøve, om forskere kan omdirigere en asteroide. Projektet hedder DART - eller Double Asteroid Redirection Test – og går kort sagt ud på, at brage en rumsonde direkte ind i en asteroide, så den ændrer kurs.

Sonde skal smadre ind i asteroide

Idéen er at udnytte det, forskerne kalder den kinetiske impactor teknik og bruge bevægelsesenergi til at skubbe en asteroide ud af sin bane.

DART-sonden skal i første omgang skydes afsted mod asteroide-systemet Didymos, der består af to: Didymos A på ca. 780 m og Didymos B på ca. 160 m.

Sonden skal smadre ind i den mindste asteroide, der kredser om sin storebror, så forskerne kan observere, hvordan den ændrer sin bane.

Projektet er skabt af fysikere hos John Hopkins Applied Physics Laboratory i staten Maryland i USA, og går nu fra konceptfasen til faktisk at blive designet.

Ni gange hurtigere end projektil

DART-sonden, der er på størrelse med et køleskab, rammer med 6 km/s – omkring ni gange hurtigere end et projektil. Og selvom asteroidens fart kun ændres en smule, vil selv et lille puf over tid ændre banen markant.

På Jorden kan forskere følge sammenstødet og kursændringen nøje, så de kan beregne hvor brugbar skubbe-metoden er som asteroide-forsvar.