De fire motorer giver SLS 15 procent mere kraft end Saturn V, som indtil nu har holdt rekorden for historiens kraftigste rumraket.
SLS benytter sig af et første trin, hvor en stor raket med de fire motorer får hjælp fra to separate booster-raketter til at skyde rumfærgen med besætnings- eller last-færgen ud af Jordens atmosfære på vej mod Månen.
Når SLS er helt udviklet til de senere Artemis-missioner, vil raketten kunne transportere 86 ton ud af vores atmosfære, hvor det vil ligge i kredsløb.
Starship er bygget med Mars som mål
Starship afventer stadig godkendelse fra de amerikanske myndigheder, før raketten kan fare ud i rummet.
Når det sker, bliver Elon Musks kæmpe-raket både den højeste og kraftigste nogensinde. 33 Raptor-motorer sidder i affyringssystemet Super Heavy, som kan skyde omkring 150 ton ud af Jordens atmosfære.
I modsætning til SLS flyver Starship ikke til Månen i ét hug. Det store rumfartøj kredser først om Jorden, indtil det kan få tanket brændstof af et andet Starship. Derefter er rumfærgen klar til at fortsætte rejsen mod Månen, ligesom samme procedure kan bruges til Mars-rejser på sigt.
Starships helt store fordel er, at alle delene er designet med genbrug i tankerne. Rakettens første trin kan lande sikkert på en platform, hvor den gribes af mekaniske arme, og selve rumfærgen kan også manøvrere rundt til landing.
NASA har hyret Starship til at stå for at hente og bringe astronauter til Månen på Artemis-missionerne. Fra Artemis III-missionen, hvor astronauter skal lande på Månen igen, og frem er planen, at SLS står for at flyve besætningen op til en lille rumstation, der kredser om Månen. Der henter Starship og lander dem på vores naturlige sattelit, ligesom SpaceX-fartøjet flyver dem tilbage til basen.
På grund af Starships lange levetid bliver det også i gennemsnit billigere at opsende rumfartøjet. Kritikere har undret sig over, hvorfor NASA stadig poster milliarder af dollars i deres eget projekt, når Starship - i hvert fald på papiret - gør SLS overflødigt i en ikke alt for fjern fremtid.