Umulig mission: Robotsonde indhenter dræber-asteroide

Forestil dig, at du kører med 130 km/t ad motorvejen og undervejs skal række armen ud og ramme en knappenål. Det er, hvad OSIRIS­-REx skal præstere. Når sonden ankommer til asteroiden Bennu d. 3. december er missionen at tage den første prøve fra en asteroide nogensinde – med 100.000 km/t.

Henning Dalhoff

Som en cykelrytter, der i høj fart skal gribe en lille bitte vandflaske, nærmer rumfartøjet OSIRIS-REx sig asteroiden Bennu med 100.000 km/t. En tynd robotarm strækker sig ud under fartøjet og strejfer den støvede overflade.

Fem sekunder senere har fartøjet snuppet en prøve.

Den 3. december når OSIRIS-REx frem til sit mål, asteroiden Bennu. Det bliver første gang nogensinde, det amerikanske rumfartsagentur, NASA, skal besøge en asteroide og tage en bid af den med hjem.

Målet er at forsyne astronomer med en prøve fra en af de over 19.000 asteroider, som kredser faretruende tæt på Jorden.

Missionen skal give astronomerne et klart billede af nærgående asteroider og deres skiftende baner, så de er forberedt på katastrofale kollisioner.

Sonde nærstuderer Bennu i et år

OSIRIS-REx er den tredje mission i NASA’s New Frontiers-program, som også omfatter New Horizons-missionen til Pluto og Junomissionen til Jupiter.

Missionerne skal udforske specifikke dele af vores kosmiske baggård for at give svar på astronomernes grundlæggende spørgsmål om Solsystemets opståen, udvikling og fremtid.

OSIRIS-REx har efter sin opsendelse i 2016 været i kredsløb om Solen i et år, derefter er den vendt tilbage til Jorden og har fået et skub, der slyngede den ud mod Bennus bane.

OSIRIS-REx

Robotsonden vejer som en bil

OSIRIS-REx måler 2,72 gange 3,1 meter og vejer 1529 kg. Det svarer til en stor personbil.

Robotsonden ankommer til Bennus bane på samme tid og sted som asteroiden, men lægger sig lidt foran den.

Asteroiden bevæger sig med omkring 100.000 km/t, og robotsonden skal flyve i formation med Bennu i et år og fra fem kilometers afstand bruge sine avancerede måleinstrumenter til at nærstudere og kortlægge asteroiden.

Sonde kopierer kometjæger

OSIRIS-REx er formet som en terning og måler omkring tre meter på hver led. Den har arvet en del af sin grundlæggende konstruktion fra sonden Stardust, der i 2006 sendte en kometprøve tilbage til Jorden.

Instrumenterne omfatter blandt andet tre avancerede kameraer, der filmer Bennu både fra afstand og tæt på, en højdemåler, der skaber et topografisk kort over overfladen, og et sæt spektrometre, der kortlægger forekomsten af mineraler og diverse organiske materialer på asteroiden.

Avanceret værktøj får prøven i hus

En tre meter lang robotarm er et af de vigtigste værktøjer ombord på robotsonden OSIRIS-REx. Sammen med avancerede måleinstrumenter og en varmebeskyttet kapsel skal armen sørge for at hente en jordprøve på asteroiden Bennu og bringe den sikkert hjem til Jorden.