Se videoen: Astrofysiker forklarer om fund af livstegn på Venus

Hvordan kan livet potentielt spire på en planet med ætsende syreregn og temperaturer på over 400 grader? Og hvad betyder det i virkeligheden, at forskerne har fundet en enkelt ny gasart omkring vores søsterplanet? Se videoen, og lad astrofysiker Tina Ibsen guide dig igennem ugens helt store astronyhed.

Illustreret Videnskab/Youtube
"Det er første gang, vi reelt har fundet en biomarkør på en anden planet end Jorden - det er ret fedt."

Sådan lyder udmeldingen fra astrofysiker Tina Ibsen om opdagelsen af gasarten fosfin i det syreholdige og gullige skydække omkring vores glohede søsterplanet, Venus.

Se videoen, og få svar på de vigtigste spørgsmål om det nye fund:

Kan livet eksistere i en bagende varm trykkoger?

På Jorden stammer gassen fra levende organismer, og det har fået forskere verden over til at udpege opdagelsen som et muligt livstegn fra planeten.

Men hvordan kan vi overhovedet overveje, om der eksisterer liv på en klode med en løbsk drivhuseffekt, en overfladetemperatur på 462 grader og en vejrudsigt, der byder på ætsende syreregn?

Og hvordan er det præcist lykkedes forskerne at opspore gasarten omkring en planet flere millioner kilometer væk? Astrofysiker Tina Ibsen er gæst i dagens afsnit på vores youtube-kanal, hvor hun guider dig igennem ugens helt store astronyhed.