planeter_i_solsystemet

Solsystemet

Solsystemet, som Jorden befinder sig i, er en del af Mælkevejen. I Solsystemet kredser otte planeter omkring Solen i elliptiske baner. Udover planeterne består Solsystemet af dværgplaneter, måner, kometer, asteroider og meteorer, samt gas og andet interplanetarisk stof. Bliv klogere på, hvornår solsystemet blev dannet? Og om der findes flere solsystemer i universet? Illustreret Videnskab har samlet de vigtigste fakta og bedste artikler om Solsystemet på denne side.

Planeterne i Solsystemet

I vores Solsystem har vi otte planeter i følgende rækkefølge: Merkur, Venus, Jorden og Mars i det indre solsystem og som kaldes klippeplaneter. Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun i det ydre solsystem og som kaldes gaskæmper. Pluto, der på et tidspunkt blev anset for at være en planet, er i dag kategoriseret som en del af Solsystemets fem dværgplaneter. Jupiter er den største planet i vores Solsystem med en diameter på 139.822 km. Dette er 11 gange større end Jordens diameter. Jupiters måne Ganymedes er Solsystemets største måne.

Fakta om solsystemet