4 nyheder om asteroider

De kan have vulkaner, der udspyer flydende jern. Og så er én af dem lige nu i færd med at kaste kaskader af støv efter sig. Her får du fire korte nyheder om de massive klippeklumper, der kredser i vores Solsystem.

1. Asteroide kaster kaskader af lys ud i rummet

Rumsonden OSIRIS-REx har forbløffet NASA’s forskere med billeder af, at asteroiden Bennu smider kaskader af støv ud i rummet.

Det er nu observeret mange gange, siden sonden nåede frem til asteroiden i december 2018, og astronomerne leder stadig efter en forklaring.

2. Asteroide går under i spektakulær dødsspiral

© NASA og ESA

Den 4 km store asteroide Gault er ved at rotere sig selv ihjel. Astronomer har observeret, at den roterer en omgang på bare to timer, og det betyder, at den har svært ved at holde sammen på sig selv.

Den høje rotationshastighed får den til at slynge stof omkring sig, som bliver trukket ud som en lang hale bag den.

3. Vulkaner af jern har hærget på asteroider

Jernholdige asteroider har haft vulkaner, som har udspyet flydende jern.

Den teori er nu fremlagt af to hold af astronomer, som mener, vulkanismen opstod, da asteroiderne blev afkølet på ydersiden, mens de stadig var flydende i deres indre. Nærmere undersøgelser af asteroiden Psyche vil måske bekræfte teorien.

4. Asteroidenedslag er blevet almindeligere

NASA’s Lunar Reconnaissance Orbiter, som kredser om Månen, har givet ny viden om, hvor hyppigt asteroider slår ned. Ud fra kraterne kan forskerne se, at Månen – og derfor sikkert også Jorden – de sidste 290 millioner år har været udsat for 2,6 gange så mange nedslag som i den tilsvarende foregående periode.