Farlige asteroider

Astronomerne har indtil videre opdaget 22.000 asteroider i såkaldt nært kredsløb om Jorden.

Store asteroider med diametre på 1000 meter rammer kloden ca. en gang pr. million år og kan smadre et kontinent.

Omvendt slår de mindste asteroider med en diameter på op til 20 m typisk ned en-to gange pr. århundrede og medfører omfattende lokale skader.

De truende asteroider bliver rangordnet i en skala, som kombinerer to kriterier: Risikoen for nedslag og omfanget af den skade, som nedslaget vil forvolde.

Ud fra den skala træder fem asteroider frem.

De asteroider, der kan ramme Jorden er:

• Asteroiden 1950 DA
  • Asteroiden Bennu
  • Asteroiden 2000 SG344
  • Asteroiden 2009 JF1
  • Asteroiden Apophis

Læs videre og bliv klogere på, hvor store ødelæggelser de farlige asteroider kan forårsage på Jorden.

Asteroiden 1950 DA

Kilometerbred gigant er dommedagsasteroide

Astronomerne har heldigvis ikke spottet truende asteroider på over ti kilometer som den, der for 66 millioner år siden udryddede dinosaurerne.

Asteroiden, der kommer tættest på, er 1950 DA med en diameter på 1,3 kilometer.

Asteroiden 1950 DA

1950 DA er det tætteste, vi kommer på en dommedagsasteroide, da den kan ødelægge et helt kontinent, hvis den rammer Jorden.

© JPL/NASA

Et asteroide-nedslag i havet vil ifølge beregningerne skabe et 19 kilometer bredt krater og sende op mod 100 meter høje, altødelæggende tsunamier på verdensturné.

Asteroiden Bennu

Nedslag kan udløse 8000 Hiroshimabomber

Den 565 meter brede asteroide Bennu kan banke ind i Jorden i løbet af et par århundreder.

Et nedslag vil udløse en sprængkraft svarende til 8000 Hiroshimabomber, som kan smadre et landområde som Skandinavien til ukendelighed.

Asteroiden Bennu

Bennu blev opdaget den 11. september 1999 af LINEAR-projektet, der netop havde til formål af opdage og monitorere asteroider, der kan ramme Jorden.

© JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

NASA har netop besøgt asteroiden og taget prøver med sonden OSIRIS-REx for bl.a. at finde ud af, hvordan Bennus indre ser ud, og hvordan asteroiden vil opføre sig i et sammenstød med Jorden.

Asteroiden 2000 SG344

Risikoen er betydelig om 50 år

Med en diameter på 37 meter er 2000 SG344 dobbelt så stor som den meteor, der i 2013 eksploderede over byen Tjeljabinsk i Uralbjergene.

Eksplosionen sendte dengang 1500 personer på hospitalet og beskadigede 7000 bygninger.

VIDEO: Meteor sender vragrester rundt om kloden

Risikoen for et nedslag er det, forskerne kalder betydelig. 2000 SG344 er det største kendte objekt i Solsystemet, som har en risiko på over 0,1 procent for at ramme Jorden, og det mest sandsynlige objekt til at ramme Jorden de næste 100 år.

Asteroiden 2009 JF1

Racerasteroide er på vej mod Jorden netop nu

Asteroiden 2009 JF1 er den, som tidligst kan bringe os død og ødelæggelse.

NASA har estimeret, at den farlige asteroide kan ramme Jorden den 6. maj 2022 kl. 8.34 dansk tid.

Asteroide på vej mod Jorden

Asteroiden 2009 JF1 er en af de mindre asteroider, der kan ramme Jorden. Dens fart gør den dog farlig.