Vesta-asteroiden i rummet

Himlens klareste asteroide er synlig

STJERNEGUIDE: Netop nu er Vesta-asteroiden synlig på nattehimlen. Det svarer til, at vi kan se en knap to centimeter stor sten på ti kilometers afstand.

Om Vesta-asteroiden

Asteroiden Vesta er kun 525 kilometer stor og er 276 millioner kilometer væk. Alligevel har du lige nu gode chancer for at se den på himlen. Det svarer til, at du kan se en sten på 18 millimeter på ti kilometers afstand.

Fænomenet er kun muligt, fordi Vestas overflade består af en række reflekterende stenarter, som får asteroiden til at lyse kraftigt op på stjernehimlen.

Netop på grund af sin synlighed har Vesta i mange år været genstand for undersøgelser, og i 2011 gik NASA’s rumsonde Dawn i kredsløb om Vesta.

Missionen til asteroidebæltet

Rumsonden Dawn rejser gennem rummet

2007

Dawn sendes afsted fra Jorden og udnytter Mars til at få et skub mod Vesta.

2011

I fem måneder kredser Dawn om Vesta og sender målinger til forskerne på Jorden.

2015

Rumsonden ankommer til Ceres, hvor den sender fra i tre år, indtil missionen slutter.

© shutterstock, nasa og merete obæk

Til forskernes store overraskelse fandt sonden kanaler i asteroidens klipper, som ser ud til at være dannet af flydende vand.

Fordi Vesta ikke har en atmosfære, burde vand fordampe øjeblikkeligt fra asteroiden, men under særlige omstændigheder kan det måske blive der længe nok til at sætte spor på overfladen.

Forskerne mener, at Vesta gemmer på et underjordisk lag af is, som ved meteornedslag smelter og når op til overfladen. Støv og klippestykker i vandet bremser herefter fordampningen, så vandet kan flyde.

Teorien bliver underbygget af forsøg, men også af analyser af fragmenter fra asteroiden, for selvom Dawn ikke tog prøver, så har forskerne utallige stykker af Vesta. Det skyldes, at cirka fem procent af de meteoritter, som falder på Jorden, stammer fra Vesta.

GUIDE TIL VESTA