Vesta-asteroiden i rummet

Himlens klareste asteroide er synlig

STJERNEGUIDE: I slutningen af november er Vesta-asteroiden synlig på nattehimlen. Det svarer til, at vi kan se en knap to centimeter stor sten på ti kilometers afstand.

Om Vesta-asteroiden

Asteroiden Vesta er kun 525 kilometer stor og er 276 millioner kilometer væk. Alligevel er den synlig på himlen i slutningen af november. Det svarer til, at du kan se en sten på 18 mm på ti kilometers afstand.

Fænomenet er kun muligt, fordi asteroidens overflade består af en række reflekterende stenarter, som får Vesta til at lyse kraftigt op på stjernehimlen.

Netop grundet dens synlighed har Vesta i mange år været genstand for undersøgelser, og i 2012 gik National Aeronautics and Space Administrations (NASA) rumsonde Dawn i kredsløb om Vesta.

Missionen til asteroidebæltet

Rumsonden Dawn rejser gennem rummet

I 2015 afsluttede rumsonden Dawn sin mission, hvor den som det første rumfartøj nogensinde kom i kredsløb om to himmellegemer, nemlig asteroiden Vesta og dværgplaneten Ceres.