Dimorphos-asteroiden før sammenstød

Stor jubel: NASA smadrede rumfartøj ind i asteroide

For første gang nogensinde har NASA testet en teknologi, der skal beskytte os mod asteroider og kometer med kurs mod Jorden.

NASA/Johns Hopkins APL

Klokken 1.14 i nat dansk tid lykkedes det NASA at hamre et 610 kilo kilo tungt rumfartøj direkte ind i en 170 meter bred asteroide i den første test af vores planetariske forsvar nogensinde.

Rumfartøjet DART kolliderede med asteroiden Dimorphos med intet mindre end 22.530 km/t efter en 11 millioner kilometer lang rejse i rummet og flere års forberedelse.

Og selvom holdet bag missionen nu skal bruge de næste uger på at analysere, hvad sammenstødet præcis har betydet for asteroidens kurs, skaber kollisionen allerede nu jubel blandt forskerne.

"Så vidt jeg kan se, var vores første planetariske forsvarstest en succes," lød det fra Elena Adams, der er systemingeniør på missionen, under en pressekonference i går.

"Jeg synes, at alle jordboere skal skal sove bedre nu. Det kommer jeg i hvert fald til." Elena Adams, systemingeniør på DART-missionen under et pressemøde ovenpå sammenstødet.

Se optakten til den kosmiske mavepuster her

Rumsondens selvmordsmission blev indfanget af det såkalte DRACO-kamera, der var indbygget i selve sonden og samtidig guidede fartøjet i retning af den 4.800.000 kilo tunge asteroide.

Hvert sekund op til sammenstødet sendte kameraet et billede mod Jorden, hvor astronomerne kunne følge missionen i realtid.

Først en time før kollisionen blev Dimorphos-asteroiden synlig i kameraet, hvor det kun fyldte en pixel i synsfeltet.

Tre minutter før nedslaget voksede asteroiden til kun 42 pixels i størrelse, og først til allersidst kom asteroidens skyggefulde og barske overflade til syne, inden fartøjet ramte stenen og skærmen blev rød.

DU KAN SE ELLER GENSE SAMMENSTØDET HER:

Allerede den 11. september blev den lille LICIACube-satellit frigivet fra DART-sonden. Og den skal i de kommende uger gøre forskerne klogere på, hvad sammenstødet reelt har betydet ved at sende billeder og oplysninger tilbage til Jorden.

Håbet er, at sammenstødet kan afkorte Dimorphos' 11,9 timer lange kredsløb omkring asteroiden Didymos med 73 sekunder - eller måske endda flere minutter. Og dermed ændre asteroidens bane.

Hverken Dimorphos eller Didymus udgør en trussel mod Jorden. Men lykkes det rent faktisk at ændre asteroidens kurs, kan det ifølge forskerne blive et værdifuldt våben mod fremtidige asteroider.

Læs meget mere om DART-missionen her:

Få forklaringen: Sådan hamrede DART ind i Dimorphos