Planet 9
Universet - Solsystemet

Forskere: Solsystemets 9. planet er fundet

Amerikanske forskere finder bevis for, at en hidtil ukendt planet kredser rundt i de yderste egne af vores solsystem.

I det iskolde Kuiperbælte i solsystemets fjerneste egne gemmer der sig en hidtil ukendt planet.

Det mener i hvert fald forskere ved California Institute of Technology, som hævder at have fundet beviser på, at et enormt objekt kredser omkring Solen i de yderste egne af vores solsystem. Hvis det er sandt, vil vores solsystem igen være oppe på ni planeter, efter at Pluto for nogle år siden blev degraderet til dværgplanet.

Har størrelsen til at være en planet

Forskerne, Konstantin Batygin og Mike Brown, har brugt matematiske modeller og simuleringer til at identificere et enormt objekt, som de mener, har størrelsen til at være en planet. Deres resultater er offentliggjort på The Astronomical Journals hjemmeside.

De to har ikke observeret planeten direkte, men beregninger baseret på studier af seks forskellige objekter i Kuiperbæltet i solsystemets yderkant indikerer, at et enormt, tungt objekt påvirker objekternes omløb.

Seks af solsystemets fjerneste objekter har baner, der hælder i forhold til planeternes baner. Batygin og Brown hævder, at det skyldes tyngdekraftens indflydelse fra Planet Nine.

På størrelse med Neptun

Forskerne kalder det nyfundne objekt Planet Nine og har beregnet det til at være 10 gange større end Jorden og på omtrent samme størrelse som solsystemets fjerdestørste planet, Neptun.

Den nye planet cirkler om Solen 20 gange længere væk end den nærmeste nabo Neptuns 2,8 milliarder kilometer. Det giver Planet Nine en omløbstid mellem 10.000 og 20.000 år - og altså nogle ekstremt lange årstider.

Videoklip fra Science Magazine viser, hvor den nye planet formodes at befinde sig.

Solsystemet er fuldt af hemmeligheder