Tema

Guide til julens stjernehimmel

Naturen har gemt en fantastisk forestilling til de lange nætter omkring jul og nytår. Læs vores guide på denne side, tag den varme frakke på og gå så ud i mørket for at opleve fuldmånen, sværme af stjerneskud og Solsystemets to største planeter, som mødes.

Julehimlen pynter sig med stjerneskud
Meteor

Julehimlen pynter sig med stjerneskud

18. december: Årets sidste meteorsværm regner nedover os i juledagene. Tag tæpper og termokander med ud i natten, og oplev en af naturens smukkeste forestillinger.

Unge kæmpestjerner brænder hul i gaståge

Unge kæmpestjerner brænder hul i gaståge

STJERNEGUIDE: Stjernerne i Rosettatågens stjernehob NGC 2244 er så fyldte med energi, at de har brændt et hul i deres eget hjem. Oplev kæmpestjernerne i den mørke vinternat.

3 Minutter

Julemyte: Kan Betlehemsstjernen forklares videnskabeligt?
Myter

Julemyte: Kan Betlehemsstjernen forklares videnskabeligt?

24. december: Kometer og planeter skabte sjældne synsbedrag på himlen i årene omkring Jesu fødsel. Astronomer har 3 bud på, hvad de vise mænd så på himlen.

Orions tikkende bombe lyser op i vintermørket
Betelgeuse supernova

Orions tikkende bombe lyser op i vintermørket

Fra midten af november kan du selv få øje på den røde supergigant Betelgeuse, før den døende stjerne forsvinder i en blændende eksplosion.

3 Minutter

Kan det virkelig passe, at stjernerne blinker?
Stjerner

Kan det virkelig passe, at stjernerne blinker?

Set fra Jorden ser næsten alle stjerner ud til at blinke. Men i virkeligheden er det ikke stjernerne selv, der blinker - årsagen skal i stedet findes i den urolige atmosfære.