Jorden

Planeten Jorden

Vores blå planet

Jordens skabelse, opbygning og størrelse har altid haft vores interesse. Vi ønsker svar på spørgsmål som: Hvor gammel er Jorden, hvor langt er der rundt om Jorden, hvordan blev Jorden skabt og hvor mange mennesker er der på Jorden? Men især et spørgsmål ligger os meget på sinde: Er Jorden det eneste sted i universet med liv? Kom med Illustreret Videnskab Jorden rundt og bliv klogere på vores unikke og fascinerende planet.

Fakta om Jorden

Planeten Jorden

Hos Illustreret Videnskab er Jorden et af vores kerneområder. Vi undersøger alt fra jordens skabelse til de største gåder og myter om Jorden.

Vi følger altid med i den nyeste forskning omkring Jorden, og hvordan det står til med jordens tilstand.

Fakta om Jorden

• Jordens alder er fastsat til at være ca. 4,5 milliarder år gammel.
  • Jordens radius er 6371 km, så der er ca. 40.000 km rundt om Jorden.
  • Jordens afstand til Solen er 150 millioner km.
  • Jorden har 1 måne.
Planeten jorden og atmosfæren

Livet på Jorden

Jorden har de bedste betingelser for liv, fordi planeten befinder sig i Solsystemets beboelige zone. Den beboelige zone er den afstand fra Solen, hvor overfladetemperaturen på en planet er således, at der kan være flydende vand. Jordens befolkning stiger for hvert år - og i dag er der ca. 7,6 milliarder mennesker på Jorden. Men hvornår opstod den første form for liv på Jorden? Og hvem var det første menneske på Jorden? De spørgsmål har haft forskernes fokus i mange år. Den sidste fælles forfader for alt liv levede for omtrent 3,5 milliarder år siden. Organismen, som kaldes LUCA, havde alt det, som kendetegner liv i dag, bl.a. celledeling og en genetisk kode baseret på dna. De ældste accepterede spor af liv stammer fra Grønland og er cirka 3,8 milliarder år gamle. Meget tyder dog på, at mulighederne for liv var til stede allerede kort tid efter Jordens fødsel.