Erg Chech 002, meteorit, ældste, sten, rekord, Sahara, Algeriet

4,6 milliarder år gammel sten er ældre end Jorden

En meteorit fundet i Sahara har vist sig at være det ældste objekt nogensinde opdaget. Stenen kan ændre vores forståelse af Solsystemets skabelse.

Maine Mineral & Gem Museum

I 2020 dukkede der i Algeriet en meteorit frem af sandet, som nu viser sig at være fuldstændig unik.

Analyser af stenens kemiske sammensætning har afsløret, at den faktisk er over en million år ældre end Jorden.

Dannet to millioner år efter Solsystemet

Meteoritten med navnet Erg Chech 002 skriver sig ind i historiebøgerne ved at være mere end en million år ældre end den hidtil ældste sten, forskerne kender til.

Den blev sandsynligvis dannet, under to millioner år efter at Solsystemet i det hele taget blev dannet.

Erg Chech 002, meteorit, Sahara, Algeriet

De meteoriet Erg Chech 002 ziet er niet spectaculair uit, maar het is de oudste steen die ooit is gevonden.

Rester af en oldgammel planet

Forskerne daterede stenen til 4,566 milliarder år ved at måle på radioaktive isotoper af aluminium og magnesium i stenen.

De opdagede, at stenen var helt anderledes end alle andre meteoritter, da de analyserede dens sammensætning.

Den består nemlig af en vulkansk stenart kaldet andesit, der er uhyre sjælden blandt meteoritter.

Stenens alder og sammensætning betyder, at den sandsynligvis har været en del af skorpen på en tidlig planet, som senere er blevet opslugt eller slået i stykker.

Utroligt nok har stenen været i hvert fald delvist flydende lava i 200.000 år, før den størknede helt.

Giver ny viden om Solsystemets dannelse

Erg Chech 002 er den ældste del af en planetskorpe, som nogensinde er blevet undersøgt.

Dermed kan analyserne af stenen og dens bestanddele måske gøre forskerne klogere på, hvordan planeter opstår – og hvordan Solsystemet blev dannet, for forskerne ved i dag næsten intet om, hvordan skorpen på tidlige protoplaneter så ud og var sammensat. Der findes nemlig stort set ikke længere rester af Solsystemets tidlige barndom.

Solsystemet, planeter