Illustration af kæmpe-asteroide

Forhistorisk monster-tsunami ændrede kloden

Da en gigantisk asteroide kolliderede med kloden for 66 millioner år siden, kan det have udløst en af de mest frygtindgydende tsunamier i klodens historie.

Don Davis/NASA

Den satte gang i en regn af glohede glaskugler, ændrede livet på Jorden og udløste dinosaurernes udryddelse.

Den gigantiske asteroide, der ramlede ind i Jordens overflade for 66 millioner år siden, er kendt som en af de største dræbere i Jordens historie.

Nu har forskere fra University of Michigan lavet en detaljeret simulation af den mega-tsunami, der blev skabt i de skæbnesvangre minutter efter sammenstødet. Og det viser sig, at den kan have været flere tusind gange mere voldsom end nogen anden tsunami, vi kender til.

"Enhver historisk dokumenteret tsunami blegner i sammenligning" skriver forskerne i udgivelsen.

Her er de fem dødeligste tsunamier

30.000 gange mere energi

Undersøgelsen er en af de første, der for alvor har undersøgt de globale konsekvenser af den forhistoriske kæmpe-tsunami i en peer reviewed udgivelse.

Forskernes modeller afslører, at bølgerne var store nok til at ændre havbunden flere tusind kilometer fra nedslagspunktet på kanten af Yucatánhalvøen i Mexico, og at de formentlig har nået en højde på omkring 300 meter en time efter selve nedslaget.

Beregningerne viser også, at den destruktive energi i havbølgerne var hele 30.000 gange større end energien i den tsunami, der væltede ind over 14 lande omkring Det Indiske Ocean 2. juledag i 2004 og kostede mere end 225.000 mennesker livet. En af de største tsunamier i den moderne historie.

Se animationen: Tsunami breder sig ud over Det Indiske Ocean i 2004

Lodret mur hamrer ind over land

Forskerne undersøgte desuden 120 forskellige jordlagsprøver fra både før og efter nedslaget for at dobbelttjekke deres computermodeller.

Tsunami