Universet - Jorden

Forskere opdager boble omkring Jorden

I rummet fyger elektrisk ladede partikler rundt. Men forskere har opdaget, at Jorden er beskyttet af et skjold af menneskeskabte radiobølger.

Astrofysikere fra NASA har opdaget, at Jorden ligger i en beskyttende boble, og at den kan skærme os mod stråling i dagene efter en solstorm.

Boblen blev observeret i 2014, men først nu viser data fra NASA's to Van Allen-sonder, at boblen er menneskeskabt.

Dræber-elektroner smadrer elektronik

Rumfartøjer, satellitter og rumsonder i kredsløb om Jorden bliver beskyttet mod stråling af Jordens magnetfelt.

Men ved særligt intenst rumvejr kan såkaldte dræber-elektroner få så meget fart på, at de trænger gennem magnetfeltet og ødelægger apparaternes elektronik.

Det sker for eksempel efter solstorme, hvor partikler fra eksplosioner på Solen spredes i rummet med voldsom kraft.

Skjoldet dannes af radiobølger fra Jorden, lavfrekvente radiosignaler, VLF, som bruges til kommunikation fra land til ubåde dybt i havet.

Men de spreder sig altså også til rummet, og når de møder dræber-elektroner, påvirker de partiklernes bevægelse.

Nu vil forskere afprøve, om radiobølgerne kan bruges af satellitter som et våben mod stråling fra rummet.

Boble skubber til strålingsbælter

Radiobølger fra Jorden holder energirige partikler fra rummet på behørig afstand. På den måde beskytter bølgerne også rumtrafik i lavt kredsløb om Jorden.

Partikler fra rummet er ordnet i cirkler

Energirige partikler fra rummet fastholdes af Jordens magnetfelt i to donutformede strålingsbælter om Jorden, Van Allen-bælterne. De kan udvide sig og nærme sig Jorden, men boblen om kloden ser ud til at holde dem på afstand.