Gigantisk rumorkan sendte elektronregn ned over Jorden

Orkanen over den magnetiske nordpol var 1000 km i diameter og er den første observeret i rummet. Forskere håber, at den kan give ny viden om flere atmosfæriske fænomener.

Tilbage i sensommeren 2014 skete der noget mystisk over Arktis, som forskerne først nu har forstået. Ved at analysere satellitobservationer har kinesiske forskere opdaget, at en enestående “rumorkan” udviklede sig højt i vores atmosfære.

I stedet for de enorme regnmængder, vi kender fra traditionelle orkaner, sendte rumorkanen en regn af elektroner ned over os.

En plasmahvirvel på 1000 km i diameter

Observationerne viste en gigantisk hvirvel af plasma over den magnetiske nordpol. Centrummet i hvirvlen mindede om det stille øje på en rigtig orkan, for her var der næsten ingen bevægelse i plasmaet.

Rumorkanen havde også adskillige arme, der rakte ud fra centrummet, og så drejede orkanen om sin egen akse – præcis som en rigtig orkan.

plasma, orkan, nordlys, nordpol

Rumorkanens 1000 kilometer brede spiral af plasma opstod over Jordens magnetiske nordpol.