Jordens magnetfelt beskytter kloden.

Jordens magnetfelt – hvad er Jordens magnetfelt?

Jordens magnetfelt bliver svagere, og det kan få katastrofale følger for livet på Jorden. Magnetfeltet beskytter os nemlig mod farlige partikler fra verdensrummet og særligt Solen, der konstant sender skadelig stråling mod vores planet.

Jordens magnetfelt

Den 23. februar 1999 lettede Ørsted-satellitten fra luftbasen Vandenberg i Californien. Den vejede kun 62 kilo og var ikke større end to ølkasser stablet oven på hinanden. Alligevel har satellittens betydning for vores viden om Jordens magnetfelt været enorm.

Udstyret med to magnetometre målte Ørsted-satellitten data om Jordens magnetfelt. Kortlægningerne afslørede bl.a., at Jordens magnetiske poler flytter sig med op mod 50 kilometer om året og måske er på vej til at bytte plads.

Sker det, vil Jordens magnetfelt svækkes betydeligt, og det kan få store konsekvenser.

Jordens magnetfelt er nemlig som et skjold mod stråling fra rummet, og hvis klodens forsvarsværn går ned, vil et sandt bombardement af farlige partikler fra rummet trænge ned på Jorden og true hele menneskehedens eksistens.

Jordens magnetfelt afbøjer Solens stråling.

Jordens magnetfelt afbøjer Solens stråling og sender farlige partikler videre ud i rummet.

Hvad er Jordens magnetfelt?

Jordens magnetfelt blev første gang beskrevet i år 1600 i den engelske naturfilosof og læge William Gilberts afhandling “De magnete”. I den viste Gilbert, at en kompasnål peger mod nord, fordi Jorden selv tilsyneladende opfører sig som en stor magnet.

I 1820 opdagede den danske fysiker H.C. Ørsted, at elektriske strømme danner magnetfelter, og i 1839 viste den tyske matematiker Carl Friedrich Gauss, at Jordens magnetfelt hovedsageligt dannes af processer i Jordens indre.

Den første detaljerede kortlægning af styrken og retningen af Jordens magnetfelt blev leveret af NASA’s Magsat-satellit i 1980, men den leverede kun data i otte måneder. Senere fulgte Ørsted-satellitten i 1999, og siden 2013 har de såkaldte Swarm-satellitter kortlagt Jordens magnetfelt med uhørt præcision.

Jordens magnetfelt – Swarm-satellitterne

Swarm-satellitterne består af satellitterne Alpha, Bravo og Charlie, der sammen måler styrken og retningen af Jordens magnetfelt. Samarbejdet gør målingerne ti gange mere præcise end med en enlig satellit.

© ESA/ATG Medialab

I dag ved vi, at Jordens magnetfelt primært opstår pga. strømme i det ydre, flydende lag af Jordens kerne.

Den vigtigste kraft i opretholdelsen af Jordens magnetfelt er klodens rotation. Når Jorden drejer, holder den gang i en dynamo, en såkaldt geodynamo, inde i planetens indre. En dynamo er groft sagt en maskine, hvor bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi.

I Jordens tilfælde består dynamoen af strømninger af flydende jern i Jordens ydre kerne. Klodens rotation holder jernet i bevægelse, hvilket skaber et magnetfelt. Når magnetfeltet hiver i det magnetiske og elektrisk ledende stof, opstår der nye elektriske strømme i jernet, som igen skaber nye magnetfelter.

Sådan fungerer Jordens magnetfelt

Jordens magnetfelt – sådan fungerer det.

Jordens magnetfelt opstår i den ydre del af planetens kerne og bliver skabt af flydende jern i bevægelse. Magnetfeltet beskytter mod skadelige rumpartikler, som primært kommer fra Solen.