kepler supernova DK
Universet - Jorden

Kan en supernova ødelægge Jorden?

Jeg har hørt, at en supernova kan ødelægge Jorden. Er det virkelig rigtigt?

Supernovaer opstår, når en tung stjerne har brugt alt sit brændstof. Energiproduktionen har indtil da holdt stjernen oppe, og når produktionen stopper, kollapser stjernen.

Kollapset kaster stjernens yderste gaslag af og slynger store mængder af gamma- og røntgenstråler samt masser af højenergi-partikler ud i universet.

Stråling vil kune ødelægge Jordens ozonlag

Forskere har beregnet, at strålingen fra en supernovaeksplosion bare 26 lysår fra Jorden vil ødelægge halvdelen af ozonlaget, så mere af Solens skadelige uv-stråling når Jorden.

Ingen fare i øjeblikket

Den øgede stråling vil især ramme Jordens planteplankton, som producerer halvdelen af atmosfærens ilt og er det første led i havets fødekæde. Supernovaer mindre end 26 lysår fra Jorden er dog uhyre sjældne og indtræffer typisk kun med halvanden milliard års mellemrum.

I øjeblikket vil ingen af de stjerner, som befinder sig så tæt på Jorden, eksplodere som supernovaer.